26 maj 2009

Digitalt lärande i farozonen

Läser på IDG att en undersökning visar att 25% av Sveriges lärarkår har tillgång till egen dator och resterande 75% på något sätt delar dator med en eller flera kollegor.Istället för att som de inblandade i artikeln skrika högljutt om behovet av egen dator börjar jag fundera lite över lärarnas prioritet egentligen...

Självklart skall det inte vara så att man behöver vänta dagar för att få lite datortid, men nu pratar vi om tiden i skolan där lärarna faktiskt skall prioritera själva lärandet och umgänget med eleverna. Nuförtiden har dessutom en majoritet av befolkningen tillgång till egen dator hemma och med den ganska fria arbetstiden som de flesta lärare har kan man kanske sitta hemma och arbeta när det gäller administration etc!? Även om jag själv arbetar i en rejält IT-tung bransch måste man tänka lite utanför ramarna att datorn löser alla problem och just när det gäller skolan är datorn ett av de minsta problemen att lösa...

Hela artikeln är dessutom baserad på en intervju från företaget Metamatrix som levererar tjänster till offentlig förvaltning... kanske en helt neutral undersökning, men själv skulle jag aldrig basera mina slutsatser på en presentation av en undersökning utan att ha sett hur frågorna var formulerade...

En tanke bara, grundad i personlig erfarenhet med en fru som är lärare...

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tycker det är intressant det du skriver. Själv har jag arbetat tre år ute på skolor med media och har ibland förvånats över hur långt efter skolan ligger det övriga arbetslivet. Det kanske är på väg mot en svängning, då flera kommuner börjar med en till en - en dator, en elev ( och lärare ). Då blir problemet pedagogiken runt användande av digitala medier - där elever blir lärares lärare.
    Lite omvänt.
    Jag har idag skrivit ett kort inlägg på min egen blogg om det här.

    http://tioockendroppe.wordpress.com/2009/11/30/digital-analfabetism-skolans-vag/

    Lite provokativt men det finns nog säkert en sanning i det jag skriver.

    Med vänlig hälsning

    Robert Klåvus

    SvaraRadera
  2. Hej Robert! Jättekul att få lite feedback på det här inlägget (själv har jag sedan jag skrev det fått lite småstryk från frugan/läraren som inte alls håller med mig utan självklart tycker att alla lärare borde ha varsin dator :)

    Intressant inlägg du skrivit förresten, vem vet... det kanske behövs en rejäl generationsväxling för att vi skall få in en grupp lärare som verkligen tycker att IT är en självklarhet i dagens pedagogik.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *