TRANSLATE

8 maj 2009

En mardröm för vissa, ett motto för andra

Håkan Ogelid på Computer Sweden filosoferar lite kring säljarens tuffa vardag och kompetenskraven som numera ställs. Personligen tycker jag det är riktigt skönt att läsa om att dagens kunder tröttnat på säljaren som bara rabblar en massa produktinfo och inte direkt kan förklara vad just deras vara/tjänst egentligen tillför just den kundens verksamhet!

Nu behöver säljaren verksamhetskunskap, kunna tugga som den värsta managementkonsult och ha siffror på längden och tvären om utfallet för en it-investering. Och värre blir det.
Jag kan bara ta Informators Göteborgskontor som exempel... både jag och kollegan som anställdes samtidigt har systemutvecklarbakgrund och i grunden kunskap och ett genuint intresse för de tjänster vi säljer och självklart kan vi även fritt välja att gå de utbildningar som kan vara relevanta för vårt uppdrag... Detta är något som följt med i samtliga nyrekryteringar efter oss och gagnar för att vi alltid har på fötterna ordentligt när vi diskuterar utbildningsinsatser! Vi tycker detta är en självklarhet, för andra är det ett mål att nå...

Som en liten fotnot har jag i veckan även stött på flera kunder som läser bloggen så passar på att säga tack och hoppas ni fortsätter med den trevliga vanan :) Trevlig helg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar