7 maj 2009

IDG Blogging

Av någon outgrundlig anledning har det varit rejält ont om tid att blogga denna veckan, här då för på IDG har jag hunnit med en del, men för er som föredrar blogger kommer en liten sammanställning här... övriga inlägg kan ni läsa på: http://blogg.idg.se/aljapaco/

SYSTEMUTVECKLARFEL....
När jag ser rubriken "tuffare tider för utvecklare" på IDG tänker jag "något måste vara seriöst fel där"... I artikeln hänvisar man till EDC (Evans Data Corporation) och skriver att "antalet utvecklartjänster blir 600.000 färre"... VAA?? Nästa steg "vart är källkodsreferensen??" Nope... inte en chans att läsa originaltexten för att se vart felet kan ligga...

Man börjar då undra hur kan en välkänd analysfirma gå ut med dessa utomordentligt konstiga siffror i en värld där man ser ett växande behov av duktiga systemutvecklare och fler och fler IT-företag erbjuder tjänster som hela tiden kommer behöva utvecklas och förfinas av just duktiga systemutvecklare!?

Sen läser jag artikeln och inser att det återigen är rubriksättaren from hell (ni kommer ihåg pryon från Aftonbladet) som varit framme... I artikeln står det klart och tydligt "Tidigare uppskattade EDC att antalet utvecklare i världen skulle öka med 7,4 procent. ? I vår nya prognos ser vi i stället en tillväxt på 4,3 procent, säger John Andrews, vd på EDC." Om då 3.1% utgör 600.000 personer så ger analysen att det totala antalet fler utvecklare under 2009 är runt 800.000 globalt.

Om jag vill vara snäll så tolkar jag rubriken som "oj, 800.000 nya konkurrenter, stackars utvecklare"... men jag brukar inte vara snäll utan anledning så dagens uppmaning till IDG blir "byt rubriksättare" (undrar om jag skall ha det som daglig punchline, typ "för övrigt anser jag att Kartago bör brännas" :)

MICROSOFT BLOGGAR OCH DUMPAR
Äntligen här... Microsofts Nyhetsblogg... Hittade en hel del intressanta nyheter och väldigt lättillgängligt via rss eller Twitter. Lite kul att även Microsoft Sverige generellt hittat ut till bloggvärlden, welcome :)

Tyvärr drabbas då även Microsoft Sverige av bolagets globala nedskärningar och vi har ju redan sett några mer kända avhopp som tex. Lars Backhans, Martin Jansson och Mikael Ramnö och det är klart att det skapar rubriker. Men å andra sidan är det Microsoft som jag lärt känna genom åren en av Sveriges absolut bästa arbetsplatser och helt klart ett ställe jag själv skulle kunna tänka mig arbeta om dom erbjöd en intressant roll (här i Göteborg såklart :)

Så länge ser jag fram emot sommaren WorldWide Partner Conference i New Orleans, WOHO :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *