22 maj 2009

Vart e brudarna?

Ursäkta den något grabbiga titeln, men jag antar att ni som jag inte lyckats undgå den där reklamsnutten (chips?) där frågan ställs... har liksom satt sig på huvudet :)

Men frågan, om än något omformulerad är korrekt, jag läser på E24 att bara en av tio företagssäljare inom svenska börsbolag är kvinna och det är svårt att locka fler kvinnor till yrket... tror inte vi behöver begränsa oss till börsbolag, det är nog bredare spritt än så...

Tittar jag tex. på Informators bolagsstatistik på LinkedIn (har ni inte redan kikat på den biten av LinkedIn rekommenderas det varmt!) så ser uppdelningen just nu hos oss ut som 48% män och 52% kvinnor... totalt då, men eftersom vi är en marknads- och säljorganisation är en stor del av den totalen just säljare...

Men som jag märkt vid tidigare rekryteringar har det inte varit det allra lättaste att hitta drivna tjejjer som söker sig till ett säljyrke. Nu i dagarna får jag förresten en ny kvinnlig säljkollega och det är kul att se att uppdelningen fördelas jämnt hos oss. Jag tror inte att jag skulle trivas i en miljö som var helt och hållet manlig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *