TRANSLATE

22 maj 2009

Vart e brudarna?

Ursäkta den något grabbiga titeln, men jag antar att ni som jag inte lyckats undgå den där reklamsnutten (chips?) där frågan ställs... har liksom satt sig på huvudet :)

Men frågan, om än något omformulerad är korrekt, jag läser på E24 att bara en av tio företagssäljare inom svenska börsbolag är kvinna och det är svårt att locka fler kvinnor till yrket... tror inte vi behöver begränsa oss till börsbolag, det är nog bredare spritt än så...

Tittar jag tex. på Informators bolagsstatistik på LinkedIn (har ni inte redan kikat på den biten av LinkedIn rekommenderas det varmt!) så ser uppdelningen just nu hos oss ut som 48% män och 52% kvinnor... totalt då, men eftersom vi är en marknads- och säljorganisation är en stor del av den totalen just säljare...

Men som jag märkt vid tidigare rekryteringar har det inte varit det allra lättaste att hitta drivna tjejjer som söker sig till ett säljyrke. Nu i dagarna får jag förresten en ny kvinnlig säljkollega och det är kul att se att uppdelningen fördelas jämnt hos oss. Jag tror inte att jag skulle trivas i en miljö som var helt och hållet manlig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar