TRANSLATE

7 november 2009

Med kompetens som vapen

Slösurfar lite såhär efter lördagslunchen och ramlar in på Karin Myréns artikel om stridigheterna i konsultbranschen nu när det är färre uppdrag att kriga om. Jag vet själv att jag ibland tyvärr fått prioritera ner erfarenhet när min kund påpekat att dom inte varit villiga att betala för en senior och hellre väljer en mindre erfaren kursledare till en mindre kostnad. Oftast blir slutresultatet ändå väldigt bra, men jag kan ändå ha känslan av att man skulle kunnat tweaka till leveransen än mer och i slutändan spara beställaren pengar i det långa loppet om jag hade fått en aning mer i budgetpåsen att laborera med. Tråkigt men sant...

Något jag fastnar lite extra för i artikeln är Jens Jansson (från Jusek i Göteborg) som verkligen poängterar hur viktigt det är med kontinuerlig kompetensutveckling.
– Det är viktigt att företagen hela tiden erbjuder konsulterna kompetensutveckling så att de kan följa med. Det gäller även dem som är ute på uppdrag under långa perioder. Behovet är kanske ännu större då, för att man inte ska bli sittande på bänken sedan när man är tillbaka efter uppdragets slut.
För er som har konsult/personalansvar är dessa ord väldigt viktiga att tänka på. Det kanske är en kostnad kortsiktigt att utbilda sin personal. Men i det långa loppet är det ändå en ingrediens i personalvården och självklart något som motiverar de prisbilder ni själva vill ha ut till era kunder!

Jag passar på att avsluta med ett av mina favoritcitat från en tyvärr okänd källa;
- IT manager: “What if I train my employees and they leave?”
- CEO: “What if you don’t train them and they stay...”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar