21 december 2009

En bra säljare ser alla kunder

Det är lite konstigt egentligen att man inte helt kan koppla bort jobbet, men å andra sidan tar vi väl med oss allt vi lärt även inom andra områden än där vi normalt tillämpar kunskapen... I dessa dagar är vi väl alla ute i diverse olika affärer och krigar med alla andra som är ute i just samma ärenden. Idag stötte jag på ett typexempel på en säljare som egentligen gjorde rätt, men med fel attityd. Låt mig dela med mig av min upplevelse...

Idag var jag själv tillsammans med minste killen och tänkte då passa på att ta en liten inhandlingsrunda (han är för liten för att komma ihåg och framförallt för liten för att skvallra om vad jag köpt till dom andra :). Efter några olika affärer kom jag på den "ljusa idén" att faktiskt köpa något till mig själv, nämligen ett par byxor (ingen bra idé att ta en till affär med en trött tvååring i släptåg, jag lovar). Sagt och gjort, jag visste i stort sett vad jag ville ha, hade handlat i samma affär tidigare och tänkte att det borde ju gå ganska snabbt... NOT...

Problemet här var att det fanns byxor i hur många olika modeller och storlekar som helst, men just den modellen jag ville ha fanns inte ute i affären i just min storlek. Inga problem tänker ni, i de flesta affärer hinner man knappt innanför dörren innan det springer fram en säljare och frågar om man behöver hjälp. I vanliga fall brukar jag inte behöva hjälp, men idag med en liten kille som helst ville springa ut ur affären var det en aning besvärligt att försöka hitta "mina" byxor samtidigt som jag skall hålla koll på lillkillen... Inte heller finns det något butiksbiträde i närheten förutom damen som parkerat sig själv bakom kassan. Efter sisådär femton minuter tröttnar jag på leken "sätt barnet på golvet, leta lite bland byxorna, titta upp och spring och hämta killen som är på väg ut genom dörren, repetera...", gick fram till kassan och ställde mig i kö för att försöka få lite hjälp.

Väl framme vid butiksdamen säger jag att jag gärna tar emot hennes hjälp för att bli klar med mitt handlande och får då höra att "jag får bara ta kunderna här som vill betala". Men vänta lite, nu spolar vi tillbaks här... kunden som står framför dig vill leta upp de varor som han sedan kommer att betala för, kunderna bakom mig i kön har redan hittat vad dom skall köpa och kan säkert vänta en liten stund till medans du hämtar det som jag skall betala för.

Men, men... femton minuter senare får jag då äntligen hjälp och mitt humör är på väg att bli lite bättre när damen bakom kassan helt plötsligt slår in ett dubbla priset än vad den stora skylten bredvid byxorna jag valde visat. Nu visar det sig att jag inte skall tänka på vart skylten står, utan mer exakt vad det står på den (i lite mindre text är det tydligen andra märken än det jag valt som visas). Nu är jag på väg att explodera... jag har väntat över en halvtimme medans min son nu håller på att försöka bryta sig in i deras kassasystem och butiksdamen verkar förstå att om hon fortsätter på sin väg kommer jag aldrig mer besöka deras butik och antagligen kommer jag starkt att varna mina vänner för att besöka affären också. Nu kommer vi då till själva punchlinen i historien...

Butiksdamen säger flott att jag ändå får byxorna till "skyltpriset" och i vanliga fall hade jag tyckt att detta var ett snyggt erbjudande och att hon (även om lite sent) förstått mina känslor. Men, den nedsättande tonen "du din jobbige jäkel får bugdetpriset så du tar din snorige son och försvinner ut ur affären så jag kan ägna mig åt riktiga kunder" gjorde att jag ändå inte kände att jag fått förståelse för hur jag upplevt situationen och att jag antagligen kommer tänka en extra gång på just detta när det är dags att köpa mer kläder.

Hur kan vi toppa detta tänker ni kanske, jo, genom att väl hemma prova byxorna (provrum med en tvååring, I think not) och upptäcka att hon ändå gett mig fel storlek så jag är tvungen att gå tillbaks för att hämta upp rätt storlek och sen hälsas hejdå med kommentaren "kommer dom att passa denna gången då..."... Nej, Dressman i Alingsås var antagligen inte med i Dressmans "vi är bäst på Service"-undersökning och kommer nog inte få fler besök av mig... Extra tråkigt här är att jag säkert lagt ex antal tusenlappar i just den affären och att jag misstänker starkt att damen som helt plötsligt kunde rabattera till halva priset faktiskt äger affären. Dags för en sälj/psykologikurs kanske...

2 kommentarer:

  1. men dressman och service i samma mening går inte ihop

    SvaraRadera
  2. nja, kanske inte samma höga nivå som tex. http://www.tremark.se som ligger vägg i vägg här i Alingsås...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *