16 december 2009

Google Wave - Don't believe the hype

Jag är inte först ut att testa och det har tagit ett bra tag innan jag ens iddes haka på den ultrahypade Google Wave som i kort presenterats som "the future of social media"... (Vill du själv testa är det bara att maila, har ett gäng "invites" kvar)

Sveriges enda IT-röst i etern (obs sarkasmen, men IDG har inte många riktiga "konkurrenter") har skrivit spaltmeters om detta underbara system som skall "ta död på e-post", "ruskar liv i konkurrenterna", "fantastisk potential" med mera. I oktober skrev Aftonbladet om det "av tekniker och analytiker så hyllade programmet" som mer eller mindre skulle kombinera allt underbart på Internet i ett program och fasa ut Facebook. Sök på "Google Wave" på Google så får du upp sisådär 46 miljoner träffar...

Låt oss nu konstatera att av hela den ganska stora skaran av väldigt aktiva IT-proffs i min bekantskapskrets som hittills testat på "vågen" så är det inte någon (noll, nada, zilch) som hittat ett vettigt användningsområde för detta. Kommentarer jag fått hittills är tex; "har det oxå men vet inte heller till vilken nytta", "Fattar heller absolut inget av den :)", "vad ska man ha det till, det är är en bra fråga. *förvirrad*", "Säg till om du kommer på något användningsområde. Jag har inte hittat något än", "Jag har undrat med, mest tror jag att det är för att man ska kunna dela ut invites för jag har verkligen inte hittat mer", "Eftersom det är en beta, så är det typ de funktioner som kommer vara i final. Då är det tragiskt och dåligt. Jag för min del hoppas att det är alpha, utvecklingsbenämningarna har faktiskt en betydelse det handskas ansvarslöst med".

Undrar om någon av alla dessa analytiker och tekniker som höjer Google Wave till skyarna har läst en viss saga av H.C Andersen. "Bokens sensmoral används ofta för att symbolisera hur människor anpassar sig till gruppen, även när det är uppenbart för dem själva att gruppen har fel. Att liksom det lilla oskuldsfulla barnet i sagan utbrista Kejsaren är naken! innebär att påpeka något som alla kan se, men som ingen vågat säga."

Edit 091227: Äntligen någon som tagit tag i "kejsarens nya kläder problemet" och försöker reda ut användbarhetsområden. Surfa över till Webmastern.se och läs mer (på Svenska!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *