12 december 2009

Lär dig använda sociala medier rätt

24 november var ju jag och vår marknadsansvarig i Göteborg iväg på en föreläsning om sociala medier. En kul fotnot var en föreläsande VD som berättade hur viktigt det var att hålla sig ajour via sociala nätverk och eftersom jag tidigare haft kontakt med honom pingade jag via LinkedIn och tackade för dragningen... hittills inget respons, skomakarens barn och det där vet ni :)

Jaja... IDG har ju tidigare haft lite artiklar på området och nu när jag surfar in idag hittar jag en ny som berättar hur svårt det är att mäta värdet av sociala medier. Nja skulle jag väl säga (full av nya tankar efter ITIL-kursen i veckan), det gäller väl att hitta mätbara mål även för detta ungefär som tjänster och liknande. I artikeln finns ett bra exempel där man säger att det kan vara svårt att mäta nyttan att en medarbetare håller sig ajour när någon för fram klagomål om företaget på forum, bloggar etc och ett sätt att mäta kan vara att se på trafiken till helpdesk.

Jag är själv övertygad att det tex. är en konkurrensfördel för Informator att jag bloggar, aktiverar mig i forum etc, kanske något att ta med till nästa lönesamtal faktiskt, måste bara hitta något bra mätetal :)

5 kommentarer:

  1. Inte bara det. Vi som är konsulter har svårt att förklara vad kunden köper och vad det kostar. Vad är erbjudandet och vad tjänar kunden? ROI? Har du tips?

    SvaraRadera
  2. Hej Lennart, kul att du dyker in här :) Det är som allting annat, har man inte hittat mättal är det svårt att visa på vad det ger. Jag skulle väl kunna ge ett typexempel som jag hörde på Microsoftkonferensen i somras.

    En gymkedja som haft lite knackigt startade upp en ny sajt som kombinerade med sociala medier. Man skapade en användargrupp på Facebook som snabbt fylldes på med nya medlemmar då man medvetet la ut erbjudanden där till medlemmar istället för vanlig reklam. Nya medlemmar fylldes på i både gruppen och på gymmen då det spreds mer och mer "PR" via vänner istället för vanliga kanaler. Via Twitter började man lägga ut snabba erbjudanden om lediga platser på gruppträning etc och efter bara några månader hade man ökat sin medlemsbas med nästa 150%.

    Självklart var det inte detta som var huvudfokus på WPC, men mer den smarta Silverlightlösningen som snyggt kopplade ihop alla dessa tjänster, BING Maps etc etc. Kontentan iaf som jag såg den var ett riktigt snyggt sätt att använda sociala medier istället för ordinär reklam och då både minska kostnaden samtidigt som det gav mer effekt.

    SvaraRadera
  3. Tack för feedback! Hoppas du gillade föredraget som vi höll hos IHM. Jag skall höra efter med VDn hur bevakat hans LinkedIn-konto är...

    SvaraRadera
  4. Tobias, Tack för LinkedIn-hälsningen. Kanon att du uppmärksammade mig på mina väntande LinkedIn kopplingar och meddelanden (jag har nu ändrat så att jag får e-mail från LinkedIn när de dyker upp).

    SvaraRadera
  5. Hej igen Erik (och Sofia), ibland är det mycket att göra och speciellt som nu innan jul :) Ni hittade ju in hit ändå!!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *