TRANSLATE

4 februari 2013

Rollen som utbildningsansvarig

Om du i din arbetsroll är ansvarig för medarbetarnas utbildningsinsatser (spelar ingen roll om det är ett mindre eller större bolag) så måste dina mål alltid vara att höja kompetensstandarden jämfört med branschkollegor med liknande inriktning. Personligen har jag ett litet ont öga till personer som kallar sig "kompetensansvariga" och ändå saknar både budget och beslutspåverkan för att kunna genomföra sitt arbete ordentligt.

Just detta fenomen inträffar ofta inom den offentliga sektorn och det är mer än en gång som jag undrat hur stolt man egentligen kan känna sig när man gång på gång får meddela sina medarbetare att det "för tillfället" inte finns tillräckligt med utrymme att hjälpa dem att utvecklas i sin yrkesroll. Vad gör egentligen en utbildningsansvarig för nytta när dom i realiteten spenderar sin arbetstid med att vända papper och ta upp en plats på kontoret?

De mer drivna medarbetarna hittar oftast sätt att på egen hand utvecklas inom just sitt expertområde, men egentligen borde ledningen där fråga sig "vad har vi gjort för att visa just denna medarbetare att vi inte vill något mindre än att hjälpa honom/henne att bli ännu bättre inom just sitt expertområde". En medarbetare som verkligen brinner för sitt område hittar som sagt ofta egna sätt att utveckla sin kompetens, tar ibland från sin egen plånbok och i slutänden kanske till och med stöter på en annan arbetsgivare som premierar just sådana här initiativ...

Drar vi detta till sin spets så har vi då till slut den "kompetensansvariga", kvar på en arbetsplats utan någon egentligen kompetens, en nedåtgående spiral om ni frågar mig. Så ett litet råd innan ni bokar ett möte med mig eller någon av mina branschkollegor, se till att ha en ordentlig budget för kompetensinsatser och bered er på att invester i kvalitet! Mitt löfte till er är att ni samtidigt investerar i er egen framtid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar