1 oktober 2018

Det stressförebyggande ledarskapet

Stressförebyggande ledarskap - vart ligger era RISKer?
Senaste åren så har jag fokuserat mycket på mitt eget ledarskap i enlighet med AFS 2015:4, Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö. Jag har letat efter stöd för mig som chef att förebygga stress och överlag hitta så bra arbetsalternativ som möjligt för mina medarbetare att också få bästa möjliga stöd för att undvika de faror som vi så gott som dagligen kan läsa om i dagspressen och upplever runt om oss.

För mig personligen har jag tagit hjälp av erfarna coacher som Karin Hamrin från Espiro som guidat mig i olika frågor hela hösten, jag har på prov haft inne massage/avstressningsfåtölj ifrån Promas på ett av våra kontor, jag har självklart testat träningspass inom både yoga och bodybalance på vårt företagsgym Nordic Wellness, taktil massage på Ilena och faktiskt även deltagit på helgutbildning i stressförebyggande ledarskap där jag även kom tillbaka till ämnen som Yoga och Mindfullness. Allt detta har hjälpt mig att både få en bättre uppfattning om hur jag själv måste jobba för att undvika stressfällor, men framförallt hur jag som chef kan stötta min personal i detsamma!

En återkommande detalj i stort sett oavsett vem jag diskuterat med är hur viktig andningen är på så många nivåer. Jag läste även tex nu senast en väldigt intressant artikel om andningens väg till att lyckas med sin kommunikation och har du inte läst den redan rekommenderar jag den varmt! Sammanfattat skulle jag säga att om du själv känner att du är i "farozonen" men har svårt att hitta tid att ta tag i det, börja med att kika på enkla tips kring hur du kan använda andningsteknik för att få ner pulsen och må bättre. Det finns gott om bevis på att detta är en av de viktigaste nycklarna i välmåendet och varför inte lägga in en daglig påminnelse i din kalender!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *