19 augusti 2009

Mötesintervju på Computer Sweden

Missade du också jobbspecialen i Computer Sweden i somras? Själv var jag till och med intervjuad och missade ändå helt numret där detta var med, så stort tack till Karin på CS som inte bara påminde utan också sände hem ett ex (det kom i brevlådan idag :)

Eftersom jag inte kan hitta texterna någonstans på nätet så tänkte jag passa på att dela med mig av funderingarna för er som liksom jag haft annat att göra i sommar än att läsa IT-tidningar...

1. Vad är ett bra möte för dig?
- Ett bra möte är när man satt en klar målbild vad syftet med träffen innebär. Jag föredrar korta, målinriktade möten över de som drar iväg åt alla möjliga riktningar där man till slut får svårt att fokusera på det egentliga målet.

2. Hur håller du dig vaken på ett tråkigt möte?
- Om man har läst på om anledningen till mötet och själv är drivande blir möten sällan tråkiga. Känner jag att mötet varken ger mig något eller att jag själv kan bidra på något sätt så tackar jag hellre för mig och läser sammanfattningen efteråt.

3. Deltar du i virtuella möten, dvs telefonmöten eller
dator/videokonferenser, där mötesdeltagarna inte träffas fysiskt? Hur
tycker du att det fungerar? Vill du ha fler/färre sådana?
- Virtuella möten har en klar fördel och det är miljöaspekten. Jag brukar själv delta på distansmöten och det är svårt att få till samma dynamik som vid vanliga möten, men självklart finns det förbättringspotential och det är en klar fördel när man åtminstone har tekniken att kunna se den som talar. Vi går väl mot mer och mer distansmöten och jag är väl fortfarande lite kluven där.

4. Vilken är din roligaste mötesupplevelse?
- Jag brukar försöka komma iväg och träna innan jobbet och ett av mina roligaste möten var med en chef på ett större bolag här i Göteborg som det var helt omöjligt att hitta en ledig tid att ses med. Efter några samtal kom vi fram till att tidiga morgnar kunde funka så vi möttes upp vid 06.30 på gymmet och körde ett pass tillsammans. Att diskutera affärer på neutral
plats brukar ofta vara väldigt positivt så det är något jag varmt rekommenderar!


Hoppas någon blev inspirerad :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *