10 juni 2008

Service Oriented Architecture Overview

The quest continues... Ni har säkert redan redan hunnit läsa om att SOA är en revolution fast tänket är gammalt och att man kan göra besparingar på upp till 30 % genom att sätta upp ett SOA-center...

Själv kom jag att tänka på att vi faktiskt har en kurs som heter just Service Oriented Architecture Overview som ger en bred bild av vad konceptet egentligen innebär, så självklart passar jag på att fråga kursutvecklaren Fredrik Berglin från Consignit vad han tyckte var viktigast att fokusera på när man vill få en bred överblick på vad SOA och integration innebär. En inblick i hur man som pedagog tänker för att förmedla begreppet! Så... vad är det viktigaste att tänka på när man vill komma under skinnet på detta område!?

Det som jag anser är viktigast att ta till sig som ny inom SOA
är vad SOA är och framförallt, vad det inte är. För min del så handlar det
väldigt mycket om rent abstrakta konstruktioner. SOA handlar om ett nytt sätt
att tänka på och ett nytt sätt att tänka på lösningar. SOA handlar inte om att
köpa en färdig plattform från någon leverantör och tro att den kommer att lösa
alla problemen. SOA måste inte implementeras med hjälp av web services och SOAP.
Det finns massor med exempel på service-baserade arkitekturer som inte använder
SOAP över huvud taget. För att lyckas med SOA så måste man börja bygga från
grunden med små återanvändbara komponenter.


Ok, det låter som det är väldigt tekniskt... måste man vara tekniker/utvecklare för att verkligen förstå detta koncept?
SOA är inte en teknik eller en produkt utan SOA handlar om ramverk, mönster,
policies och best practices. Det jag ville fokusera på när jag tog fram kursen
var att i första hand försöka hålla det så långt ifrån de konkreta tekniska
lösningarna som möjligt utan att för den sakens skull påstå att det inte handlar
om teknik. Det finns ett kapitel i början som reder ut de vanligaste tekniska
begreppen. Kursen är upplagd för att passa såväl projektledare som utvecklare
och därför har jag valt att inte gå alltför djupt i detaljerna utan har istället
försökt hålla mig på en ganska hög nivå.

Det låter som att du tagit fram en utbildning som är riktad till egentligen vem som helst som behöver lära sig mer om SOA, oavsett vilken roll på företaget man har!?
Jag försöker, när jag håller kursen, även att lägga en del fokus på
interaktionen mellan IT och business. Min uppfattning är att med SOA så ökar
möjligheterna för en rakare kommunikation mellan de som utvecklar tekniken och
de som ska dra nytta av den. IT, eller teknik för den delen, får aldrig bli ett
självändamål utan måste hela tiden sträva efter att nå en affärsnytta. Det är på
det sättet som företag utvecklas och det är där som SOA kan hjälpa till, just i
förståelsen mellan olika tidigare vattentäta skott i organisationen.

Tack Fredrik! Vill ni förresten se mer vad denna utbildning innehåller finns en beskrivning på denna länk. Imorgon tänkte jag leta lite djupare bland våra interna gömmor för att hitta fler förklaringar till begreppet SOA, stay tuned och under tiden kan ni alltid läsa mer på IDG om hur ni får SOA-implementeringen att gå som en dans...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *