Jag tycker ändå att ITIL har utvecklats som ramverk och är framförallt imponerad av hur "people and culture" är involverat i det mesta. Just de mer agila takterna kommer såklart in när ITIL som ändå är ett best practice ramverk plockar till sig hur arbetsgivare runt om i världen främst vill arbeta.
Tänkte ta upp några delar som fastnade lite extra hos mig, som säkert fler än jag känner kan vara bra att ha koll på som lite tips till den egna organisationen
DIMENSIONER I PROCESSEN
1. Organization & People – tänk igenom det mjuka i IT-ledet, människor, kultur etc
2. Information & Technology – måste göras ihop med kund, vilken information behövs när etc... gå igenom vilken information som behövs för olika delar. Vilken teknologi (appar, hårdvara etc) är det som behövs för lyckat resultat?
3. Partners & Suppliers – (kan även vara interna, tex. Service Desk etc), samarbete är viktigt! Suppliers är INTE del av den egna organisationen
4. Vale Streams & Processes – vilka aktiviteter behöver vi genomföra för lyckade tjänster... Value Streams är ALLTID skrivet efter KUND-perspektivet! Tänk kaffebeställning, först BESTÄLLNING av kaffet, sen göra iordning kaffet och sist servera... I processerna beskrivs hur vi behöver arbeta för att lyckas... KOM IHÅG att ta med både externa och interna synvinklar! Aktiviteter i en logisk ordning förenklat!
GUIDING PRINCIPLES
1. Focus on VALUE – tillför din aktivitet värde för kunden?
2. Start where you are – börja där du är, mät aktiviteter
3. Progress iteratively with feedback (agilt) – gör aktiviteter i små steg och gör klart delarna efter hand... ta inte på dig gigantiska projekt över lång sikt
4. Collaborate and promote visibility – ju mer vi förtydligar och arbetar tillsammans ju mindre risk att någon inte bidrar eller någonting görs i onödan (alla delar behöver fungera tillsammans) – förtydliga, använd gärna Kanban-boards och liknande!
5. Think and work holistically – ingen är någonsin ensam här i världen, projektets slutresultat är ju saker som behöver in i produktionsmiljön, ta med från början hur det kommer fungera praktiskt i skarp miljö
6. Keep it simple and practical – det skall vara så enkelt och praktiskt som möjligt att genomföra aktiviteter... den stora kostnaden i IT-projekt är dåligt skrivna användargränssnitt och felaktiga krav som hanteras... 50% av all funktionalitet i applikation används ALDRIG
7. Optimize & Automate – optimera och automatisera så mycket som möjligt... Gör INTE saker i onödan ”bara för att vi alltid gjort såhär”... skall finnas ett tydligt MÅL och SYFTE med aktiviteterna!
Liten skillnad mellan 3 och 4 ITIL – lite tydligare direktiv – mer klarhet i 4:an. ITIL kommer med tips, tricks och råd hur andra gör... inte styrlinjer hur du ska göra!
DET SKALL VARA ENKELT ATT SAMARBETA!
PS: Certet då tänker du kanske? Tja, det bidde 25/40 korrekta svar för min del och tyvärr krävdes minst 26 för certfieringen... Men ändå, för mig som inte konkret arbetar med dessa områden dagligdags är jag verkligen mer än nöjd och jag har ändå fått med mig riktigt mycket från denna kurs!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!