Det fanns en tid när jag trodde att en konsult är den där superhjälten som kallas in när det vanliga gänget inte lyckas klura ut hur något skall lösas. En konsult skall vara den spetsigaste, mest kompetenta personen inom ett viss område som du någonsin kan hitta… En konsult skall fasiken inte vara den där snubben/damen som sitter borta i ett hörn några år och i stort sett är som en anställd på bolaget med undantag att dom aldrig får vara med på kickoffer, företagsfester etc…
Efter alla besked från diverse storbolag som nu, som det verkar utan några större problem sparkar ut så gott som samtliga konsulter kan man börja undra om spetskompetensen verkligen finns där… Hur funkar det egentligen när man ersätter en ”ung, het” .NET-konsult med en (fastanställd) kille som suttit och pulat med en stordator de senaste 10 åren och efter en veckas introduktionskurs till .NET ändå lyckas klara av samma arbete som konsulten !? Är konsultrollen idag endast ”en hyfsat billig snubbe/snubba som är lätt att sparka/ersätta när det börjar gå åt helsicke”!?
När jag läser rubriker som många konsulter på bänken hos Connecta så känner jag bara ”men sätt dom för fan på utbildning direkt då”, så dom fixar mer komplexa uppdrag som i framtiden gör att dom dels inte behöver ”sitta på bänken” och dels plockar tillbaks den gurustämpel som en konsult skall ha!!
Gott och blandat om Svenska Konsultbolag just nu…
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Köp böckerna om agilt ledarskap här
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.
På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!
Läs mer >>
Problemet dem ser är att det kostar utbilda egna anstälda, och kunden betalar inte för konsultens utbildning. I flesta fall dem blir utbildade bara för att en säljare har sålt dem som superhjälte i ett projekt, fast dem kan ingentig, så dem måste utbildas. Men efter en vecka kurs är dem nästan lika okunniga som innan, så dem få lära sig på "debiterbart tid". Och detta skapar en dåligt rykte för IT rollen.
SvaraRaderaVet du... det är ungefär samma resonemang som att man inte uppdaterar sin maskinpark för att ingen annan betalar...
SvaraRaderaMan uppgraderar för att kunna arbeta snabbare, ta in nya program etc och det är exakt samma med konsulter. För att kunna ta de bäst betalda uppdragen måste man fylla på kunskapen och det är i slutändan något som lönar sig för samtliga!
Det finns ju en del konsulter som faktiskt förtjänar titeln konsult fortfarande ;-) De personer med fingertoppskänsla för kvalitet och som lever för tekniken de jobbar med - de växer inte på träd, men finns där ute i etern.
SvaraRaderaI övrigt håller jag med om att titeln "konsult" kanske har fått en annan mening idag med alla bolag som bulkar upp konsulter i mängder och högar, med mer kvantitet än kvalitet.
Mina två cent.
Trevlig helg Tobbe!
ja, att inte utbilda sig är ju som att hoppa av grundskolan i 5;an. Då får man inga översättningsuppdrag i engelska eller proffesurer på universitet inom Ivy League i matematik. Sen om det är en kostnadsfråga, är det ju inte en direkt merkostnad att sitta på utbildning en vecka än att sitta på kontoret, och surpla 30 koppar färskbönekaffe samma tid.
SvaraRadera