Har sett det tidigare, men hajjade till när jag läste Elisabeth Stjernstofts "5 tips hur man kan putsa upp det personliga varumärket"... Nu var det egentligen bara en liten lista, så tänkte helt fräckt spåna vidare på tankarna och då utgå från mig själv...
1. Bli en "Gå till-person". - check
- Om man tar sig lite extra tid att sätta sig in i verksamhetens kärnämnen, nya produkter som kan vara på gång, håller koll på interna processer etc så är man ett steg på vägen närmre att bli en person som medarbetarna vänder sig till för att få råd. Med stor kunskap följer ett ansvar så om man tar denna väg är det bäst att ha lite extra tid att verkligen kunna vara påläst!
2. Leverera "mästarklass" - check
- Här får man tänka såväl utåt som inåt organisationen. Självklart skall man se till att de uppdrag man levererar till kund håller högsta tänkbara kvalitet. Några minuters extra jobb kan göra skillnaden mellan en nöjd kund och en supernöjd kund som berättar för kollegorna om den suveräna leverantören! För att kunna nå detta resultat måste man dessutom ha medarbetare som kör mot samma mål och då måste man ibland vara den där "gå till personen" som hjälper till i resan framåt!
3. Ha kul på jobbet. - check
- En gammal sanning är att dom man kan skratta med, kan man göra affärer med och om man som grupp har roligt gör det jobbet lättare och dessutom finns det en klar "risk" att det smittar av sig utåt :)
4. Ge rätt intryck - check
- Definiera "rätt intryck" kan man tycka... Rätt intryck skall inte bara visa upp de värderingar som ditt företag står för, det måste dessutom gå hand i hand med dina egna tankar och planer. Det är först när man når en perfekt symbios mellan dessa olika plan som man utstrålar harmoni och då är "rätt intryck" det positiva intryck som du delar med dig av!
5. Gör ditt varumärke synligt - check
- Först, tveka aldrig att dela med dig av dina tankar, funderingar och expertis. Om du gör dig känd som den personen som alltid levererar, stöttar och hjälper till så har du kommit ett steg på vägen. Nuförtiden finns det gott om möjligheter att även dela med dig av detta utanför den närmsta sfären... Bloggar, LinkedIn, Twitter, Facebook , diverse forum med flera ställen...
Sammanfattningsvis är det belönande för alla inblandade parter att försöka vara den här personen som stöttar, håller koll och levererar toppresultat... Men det är även något som tar extra tid och resurser, något man måste vara medveten om innan man tar på sig rollen!!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Köp böckerna om agilt ledarskap här
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.
På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!
Läs mer >>
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!