13 maj 2017

Kan idéellt arbete ändå vara proffsigt?

Holmalunds IF P07 - lagfoto 2017
Efter drygt nio års idéellt ledararbete inom fotbollsvärlden är det en detalj som jag varit lite mer förundrad över och det är att idéellt arbete så oftas kopplas ihop med att det är ok att göra något mindre bra. Det är inte helt sällan man får höra "man kan inte begära att det funkar 100%, alla arbetar ju idéellt" etc och det kan ofta vara extremt irriterande!
man kan inte begära att det funkar 100%, alla arbetar ju idéellt...
Varför skall det vara så svårt att begära att inblandade gör allt för att försöka se till att detaljerna faller på plats bara för att det görs utan ersättning? Hur svårt är det tex. att säkerställa matchtider, boka domare, låta bli att sno andra lags träningstider till sina matcher etc etc? Jag och många med mig stöter varje vecka på detaljer som ovan och rent sagt lata människor som inte orkar ta steget att be om hjälp kommer undan med "jag jobbar idéellt, jag har inte tid att lära mig sköta lagsidans kalender/kolla upp vem som bokar plantider/domare etc etc.

I slutänden är det inte en fråga om att begära att alla skall sköta sina knattelag som en Allsvensk klubb, men det är däremot en fråga om att respektera andras engagemang och att hitta vägar till att kommunicera som gör att det blir enkelt för alla inblandade att jobba vidare! Personligen så är jag extremt allergisk mot människor som tycker att deras egna intressen alltid står över andras och tar man på sig att vara en idéellt arbetande ledare får man faktiskt inse att det kan innebära att man även behöver ta sig tiden att se saker från andras synvinkel! Det kallar jag att arbeta professionellt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *