22 april 2020

Distansworkshop - ett case study

Jaja... lite kul får man väl ha med webkameran :)

I måndags var jag inbjuden till en halvdagsworkshop i ämnet ”en hjärna på topp” där facilitatorn Maria Engström Eriksson testade ett distansbaserat leveranssätt. Nu har det gått några år sedan Maria genomförde motsvarande workshop för min dåvarande ledningsgrupp och verkligen intressant att se hur hon förädlat konceptet vidare!

Hur fungerade det med inklusion då när samtliga deltagare är med från varsin uppkoppling?

Nu var ju gruppen inte så stor, men jag tycker det fungerar väldigt bra att få alla involverade i diskussionerna överlag! En tanke som slog mig är att det visserligen är väldigt bra och pedagogiskt med genomgången av verktyget i början av workshopen, men den delen borde kunna vara något som deltagarna faktiskt genomför innan träffen. Med tanke på att instruktionerna också är likadana oavsett vilken grupp som deltar så borde det optimala vara att spela in genomgången och skicka ut innan så alla känner sig ”redo” direkt från start!

Förtydliga syftet med utbildningen

Jag personligen var ju väldigt nyfiken på både hur Maria utvecklat konceptet sen senast och vilka de övriga deltagarna var. Inlämnings/förberedelseuppgifter är ju något jag arbetat med tidigare och det är ytterligare en detalj som bör vara en uppstartsdel av utbildningen som genomförs individuellt före första onlineträffen! De riktigt vågade kan ju till och med spela in en liten film och skicka in (nu när alla ändå sitter med webkamera på).

Deltagarnas nyfikenhet och vilja att delta förbättrar allas deltagande!

Nyfikenhet är för mig ganska lika syfte, dvs av vilken anledning vill/behöver jag delta i tex. en utbildning. Det är självklart inte exakt samma, men en väldigt viktig komponent som behöver belysas extra redan innan utbildningen kör igång! Under själva träffen sen är det viktigt av facilitatorn att kittla med några små detaljer i början och tydligt informera att det kommer mer utförligt senare. Detta gör också att deltagaren inte behöver undra och lägga onödigt fokus på vad som kommer senare i utbildningen.

Hur håller vi uppe energin under en onlineutbildning?

För min egen del var det framförallt första två timmarna av workshopen där jag hade mest energi. Detta trots att flera högintressanta delar med konkreta exempel för mig att ta med i mitt eget arbete dök upp mot slutet av utbildningen! Jag tror det kan bli lätt som facilitator att ryckas med i ganska personliga diskussioner med någon individ i gruppen och de andra deltagarna som inte har exakt samma frågeställning och intresse just där och då har då lätt på distans att börja kolla mail etc och därmed missa när vi är tillbaka på spåret igen. Där tror jag det behövs tydligare besked från kursledaren som tex. ”väldigt intressant fråga, jag besvarar kort här så kan vi ta det vidare på tu man hand sen” eller liknande.

Jag märker annars att jag som nästan aldrig är tyst i en utbildning blir mer dämpad på distans när det inte är så tydligt när någon pratat klart och det finns utrymme med mer dialog. Här kan kursledaren behöver hitta ett sätt att uppmuntra detta också (om tiden ger utrymme såklart). Den allra viktigaste insikten annars för mig är hur lätt det är att korta ner tiden för gruppdiskussioner i break-out-rummen, antagligen för att få ner den samlade tidsåtgången för utbildning. Där hade fem minuter till per diskussion gjort underverk för energinivån för mig personligen då det var i det mindre formatet som dialogen verkligen kom igång!

Personliga Aha-upplevelser

För mig själv blev det framförallt aha-moment att formatet fungerade så väl, både det digitala leveranssättet och kortare helhet istället för en heldag. Skulle vi vidarutveckla detta mer så tänker jag ur ett deltagarperspektiv att en längre utbildning uppdelad i kortare sessioner över tid ger mig både utrymme att fokusera och framförallt tid att reflektera och se hur jag kan ta med de nya idéerna i mitt eget arbete. En samlande plattform/portal som håller fast den röda tråden under utbildningsprogrammet är ju en tydlig fördel för att hålla ihop gruppen, dela dokument, tankar och idéer och där finns ju tex. TEAMS som ett självklart exempel!

Sammanfattat är distansutbildning ett leveranssätt som fungerar väldigt väl för min egen del. Det är viktigt att ha ett välförberett upplägg och involveringen av deltagarna både före, under och efter själva träffen bidrar verkligen till en optimal upplevelse. Jag har själv arbetat med detta sätt att bedriva undervisning under flera år och som läget ser ut i världen just nu är jag övertygad om att vi även framåt kommer se distansundervisning som ett naturligt val!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *