21 januari 2022

Distansarbete kräver tillit

Nu har vi precis inlett 2022 och om någon sagt till mig för två år sedan att jag fortfarande skulle arbeta hemifrån fullt ut så hade jag inte trott på dom. Nu är jag i och för sig en stark anhängare till att kunna arbeta på distans, men det är en stor skillnad mellan att välja att göra det några dagar i veckan eller som nu, helt isoleras från kollegor förutom på Teams-möten. Som en tidigare chef sa till mig ”jag skiter i när och hur du ordnar resultat, det viktiga är att du lyckas” och jag har alltid följt den filosofin både för mig själv och de medarbetare jag haft i mina team!
Möjligheter till flexibelt arbete är extremt viktigt för medarbetarnas välbefinnande. Det visar tex en stor undersökning, där 1352 HR-ansvariga och linjechefer på företag med fler än 500 anställda i 16 europeiska länder intervjuats. Har du inte redan anammat möjlighet till olika alternativ så kommer det att märkas både med befintlig personal såväl som när du söker nya och i många fall yngre medarbetare som ser detta som ett naturligt inslag in den arbetsplats de väljer!
Tillit är nyckeln
Jag har själv alltid haft filosofin att de avdelningar jag varit ansvarig för skall vara så självgående som möjligt, alltid jobbat mycket internt med agila metoder och att lyfta våra värderingar. Om någon medarbetare haft behov att jobba hemifrån en dag eller kanske komma lite senare till jobbet så rör det mig inte i ryggen.

Det jag prioriterar är att våra gemensamt utvalda uppgifter blir färdiga och om någon kan fokusera bättre kring en specifik uppgift utanför kontoret så skall inte det fysiska mötet vara ett oöverkomligt hinder för ett lyckat resultat. Ett fokuserat möte via tex. Teams, Google Meet etc i rätt tid är klart mycket bättre än ”vi måste ses öga mot öga irl” och sen skjuts det där mötet framåt för att det är svårt att synka alla parters respektive kalendrar. Digitalisering är inte bara omstörtande nya affärsidéer och fokus på innovation och utveckling – även det dagliga arbetslivet genomsyras faktiskt av dess effekter.

Digitalisering och samarbetsmöjligheter
I många branscher och yrkesroller är det inte möjligt att ha huvudfokus utanför butiken, kassan eller receptionen där din roll innebär att stötta och arbeta med kunder/besökare som fysiskt är på plats. Men även här finns inslag i yrkesrollen där möjligheten att arbeta på distans finns om arbetsgivaren bara tänker till. Administration, kompetenshöjning etc behöver verkligen inte alltid genomföras på plats och ofta får du på köpet en än mer fokuserad medarbetare som får möjlighet att ladda batterierna och lägga fokus på den enskilda uppgiften! Våga ge tillit och du får igen förtroendet flera gånger om!

Jag har ju själv arbetat i kompetensbranschen med IT-fokus de senaste 18 åren så att jag haft möjligheter att testa nya samarbetsplattformar och metoder är såklart inte alla unt. SharePoint och numera Teams (med det riktiga Skype-protokollet för videosamtal) är för tillfället favoriter. Jag känner flera som älskar att samarbeta med tex. digitala Kanban-tavlor på Trello och sätta upp diskussionsgrupper i Slack. Det finns hur många tekniska möjligheter som helst för att kunna samarbeta även om gruppen är spridd över olika fysiska platser eller för den delen om någon är på resande fot eller behöver arbeta från alternativ plats någon dag.

Tekniken finns där och det är sällan en kostnadsfråga ifall den skall utnyttjas. I många fall handlar det tyvärr om ledande medarbetare som har svårt att släppa kontroll och ibland tyvärr är fast i vissa mönster eller processer kring hur arbetsuppgifter "skall utföras", "så här har vi alltid gjort på detta stället" eller "tänk om alla gjorde såhär".

Jag har tidigare konstaterat flera gånger att skall du lyckas med digitalisering eller andra förändringar så behöver alla vara med på detta och då är ledningen de som skall visa vägen och inte de som drar i handbromsen och detaljstyr allt efter sin egen verklighetsbild!

Vill du diskutera mer om digitalisering och kompetensresor får du jättegärna kontakt mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *