29 november 2009

Decision Day - Decision Week

Det finns en klassisk säljträningsfilm med John Cleese där han beskriver olika personligheter hos beställare. En av personlighetern som fastnat lite extra hos mig är chefen som inte vågar ta beslut utan hellre jamsar med "det är jätteintressant men inte just nu", "kan du ringa om en vecka/månad/år", "vi återkommer själva när det är intressant" tja, ni känner igen...

I säljfilmen ringer John Cleese till en extremt slingrig beslutsfattare och fullkomligt skriker DECISION DAY.... vilket naturligtvis betyder att ett nej är lika välkommet som ett ja vid den punkten. Själv har jag alltid följt den linjen att jag hellre tar ett rakt nej för att istället kunna gå vidare med andra kunder. Att lägga tid på något som inte kommer att bli av är faktiskt lika mycket slöseri för beställaren som för mig (jo, sålänge inte jag fått ett klart nej kommer jag att återkomma, igen, igen och igen...)

Vad är det som får mig att tänka på detta just nu då? Jo, imorgon är det 15 arbetsdagar kvar på året vilket i realiteten innebär att ett beslut som innebär leverans i januari måste tas inom 10 dagar (så vi kan säkra upp alla detaljerna i sista arbetsveckan). Ingen och då menar jag ingen har lust att lägga tid på detta under julledigheten och det innebär att vi kan börja jobba igen säg andra veckan i januari ergo leverans som tidigast i februari.

Med andra ord... imorgon är det DECISION DAY, eller säg hellre att nästa vecka är det DECISION WEEK!! Dags att leverera en ståndpunkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *