Nu börjar det bli dags för nya årsbudgetar och som vanligt vet "alla" hur viktigt det är med kompetenshöjning för att behålla marknadsandelar, komma in på nya områden eller kanske bara arbeta mer effektivt.
Konstigt nog är det långt ifrån alla bolag som ställer sig frågan "vad är målet med kompetenshöjningsinsatsen". Kanske behöver ni få medarbetare att arbeta mer effektivt med befintliga program för att spara pengar som kan satsas på andra delar, nyanställningar eller andra inköp. Kanske ni måste ta ett strategiskt beslut att satsa på ett helt nytt område därför att ni märker att marknaden har större efterfrågan där än på områden där ni har er expertis i dagsläget.
Oavsett varför så måste arbetsgivaren börja se kompetensutveckling som en viktig del som driver utvecklingen framåt och antingen om ni räknar med att tjäna mer eller spara pengar genom insatsen så är utbildning en investering som gör att ni både blir effektivare och i många fall har medarbetare som satsar det där lilla extra för att jobbet satsat på att utveckla just honom/henne. Det finns många anledningar och sätt att få koll på vad som gagnar ens eget företag mest med kompetenshöjning och här skulle jag vilja förklara hur vi kan hjälpa till att göra bilden klarare...
8 steg i rätt riktning
- Behovsanalys: Organisationens behov av kompetens definieras
- Kunskapsinventering: Kartläggning av organisationens befintliga kunskaper
- Processkartläggning: Kartläggning av organisationens arbetsprocesser
- Gapanalys: Skillnaden mellan aktuell kompetens och behov definieras
- Best Practice: Dokumentation av och förslag till förbättringar av organisationens arbetsprocesser
- Utbildningsplan: Utifrån gapanalysen fastställs en utbildningsplan samt målet för utbildningen ur ett strategiskt perspektiv
- Utbildning: Val av utbildning styrs av vilka behov individen, teamet och företaget har Insatsen kan ske i ett antal olika former som anpassas efter det mest effektiva och pedagogiska upplägget för varje tillfälle
- Effektmätning: Utbildningsinsatserna utvärderas kontinuerligt i relation till de uppsatta målen
Kunskap som ger resultat
Medarbetarnas kompetens utgör den viktigaste konkurrensfördelen för alla kunskapsintensiva företag. Det innebär stora utmaningar, i synnerhet på en marknad som förändras snabbare och snabbare och där företagens kunskapshantering får allt större betydelse. Kunskapshantering handlar om organisationens förmåga att omsätta den enskilda medarbetarens kunskap i verksamheten, så att organisationens samlade kunskap ökar. Rätt kunskapshantering leder till större konkurrenskraft och effektivitet för hela företaget.
Kunskap är en tillgång som ger god utdelning när den hanteras på rätt sätt. Därför måste all kunskaps- och kompetensutveckling utvärderas utifrån affärsnyttan. Kommer till exempel en utbildningsinsats att leda till att organisationens samlade kunskap förbättras? Är det rätt kunskap som tillförs, det vill säga, kommer den att skapa affärsmässiga fördelar? Och - vilka delar av organisationen bör utvecklas? I vilken ordning?
"Det värsta som kan hända är inte att de anställda kompetensutvecklar sig och drar vidare till andra företag. Det värsta som kan hända är att de inte utvecklar sig och stannar kvar." - Strategier
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!