12 november 2019

Mörka, tråkiga november


det är likadant på jobbet som hemma... alla är trötta och tycker att november är en riktigt trist och oinspirerande månad vi bara skall försöka ta oss igenom...

Efter att ha haft samma diskussion med arbetskollegor såväl som familj skulle jag jättegärna ta emot massa härliga tips på hur andra hittat sätt att försöka hålla sig någorlunda pigga och energifyllda trots att det ibland känns som vi arbetar i konstant mörker under denna period. Testade nu att dra iväg en blänkare på både LinkedIn, Twitter och Facebook, hoppas jag får in en bunt sköna tips att dela med mig av, själv är jag just nu tom på förslag...

Själv har jag funderat på om man skulle kunna ta in något slags ljusterapi, vitamintillskott, kanske massage någon gång per vecka, lite kring hur vi kan lätta upp stämningen på arbetsplatsen också. Fler förslag är jättevälkomna :)

Tips från sex vänner

Karin Callin, Manager Skill Capture Team - Scania
- 30 min vistelse utomhus varje dag, vinterbad 2ggr/vecka, yoga några ggr/v och en konsert/teater nå’n gång per månad👍

Fredrik Wall, Senior IT Consultant, Retune AB
- Jag försöker att inte stressa, ta saker som de kommer, träna mer, promenera mer, lyssa på bra musik och umgås mer med familjen.

Daniel A Johansson, CTO at S3S IT
- Efter ett studiebesök i somras funderar jag på att testa en stund på den konstruerade stranden på Sol & Sand i Kungälv. Känner att jag säkert skulle må bra av både ljuset och att sitta i en solstol med sand mellan tårna.

Mats Warnolf, Office 365 trusted advisor
- Promenader i dagsljus. Mer mys. Läsa en bok (skönlitteratur) ibland. Meditation är också en bra hjälp

Peter Mattsson, Senior Consultant at Retune AB
- Jag säger skratta mycket. Ha roligt och, förstås, träna. Kanske inte det lättaste att hela tiden ha roligt i en stressig värld men stanna upp och be kollegorna att stanna upp en liten stund. Ta en fika, rå om varandra ett tag och passa på att ha lite kul. Det hjälper i alla fall mig. Att träna talar ju lite för sig självt. 😁

Anders Kingstedt, CEO at Mjukvarukraft
- Spring eller gå en sväng på lunchen - bästa investeringen. Skippa själva /mat-/lunchen och köp en energi-bar och en proteindryck istället. Räcker gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *