16 november 2019

Snabbtest i personlighetstyp



Jag tycker verkligen det är roligt att arbeta med personlighetstester och se om dessa faller samman med hur jag uppfattar mig själv. Att få en bild över hur jag är eller kanske rättare sagt kan uppfattas är intressant och för min del även viktigt i min personliga utveckling!

På Internet finns det en mängd olika tester som i många fall är helt gratis. Enligt https://se.41q.com till exempel så är jag till exempel en "Dynamisk Tänkare"
"Bestämda och uppriktiga. Födda ledare. Utomordentlig förmåga att förstå övergripande organisatoriska problem och finna hållbara lösningar. Intelligenta och allmänbildade, ofta mycket bra talare. Värderar kunskap och kompetens och har inget överseende med ineffektivitet eller dåligt organiserad verksamhet."
Ett annat test jag som jag också prövat tidigare är https://www.16personalities.com där mina svar idag leder fram till att jag är en "Anförare" vilket är lite spännande med tanke på att när jag gjorde exakt samma test för ett år sedan renderade mina svar i personlighetstypen "Chef", undrar vad som förändrats det senaste året :)

Anförare är naturliga ledare 

Människor med denna personlighetstyp är själva sinnebilden för karisma och självtillit. De utstrålar en auktoritet som får massorna att flockas bakom dem och arbeta mot ett gemensamt mål. Men till skillnad från de känsligare Protagonisterna karakteriseras denna personlighetstyp av en ofta hänsynslös rationalitet. Anförare använder sin drivkraft och beslutsamhet och sitt skarpa intellekt för att uppnå de mål ställer upp för sig själva. Det är kanske trots allt bäst att de endast utgör 3 procent av befolkningen för annars skulle de övermanna de blygare och känsligare personlighetstyper i den övriga befolkningen. Samtidigt har vi världens Anförare att tacka för många av de företag och institutioner som vi tar för givna i dag.

Lycka ligger i prestationsglädje
Om det finns något som Anförare älskar så är det en riktig utmaning. Oavsett om den är stor eller liten är de fast övertygade om att med tillräckligt med och resurser till sitt förfogande kan de alltid nå målet. Denna egenskap gör människor med Anförares personlighetstyp till lysande entreprenörer. Deras förmåga att tänka strategiskt och hålla ett långsiktigt fokus samtidigt som de utför varje steg i sin plan med beslutsamhet och precision gör dem till mäktiga företagsledare. Denna beslutsamhet fungerar ofta som en självuppfyllande profetia: Anförare driver igenom sina mål på ren viljestyrka där de flesta andra ger upp och går vidare. Deras sociala färdigheter innebär också att de ofta lyckas få med sig alla andra, med häpnadsväckande resultat som följd.

“Anförare” Personlighet (ENTJ-A / ENTJ-T)
I förhandlingar – oavsett om det är för företagets räkning eller privat – är Anförare dominanta, obevekliga och oförsonliga. Det beror inte på att de skulle vara hårdhjärtade eller ondskefulla i sig. Det handlar snarare om att Anförarpersonligheter njuter av utmaningen, hjärnornas kamp, de slagfärdiga replikskiften som följer av denna miljö. Om motparten inte hänger med anser sig Anföraren inte ha någon anledning att vika en tum från sina grundsatser. I slutändan handlar det om att vinna.
Den underliggande tanke som går genom Anförarens hjärna går något i stil med “Jag struntar i om du tycker att jag är en okänslig jävel, så länge det är jävligt effektivt”.
Om det finns något som Anförare respekterar så är det personer som kan stå upp mot dem intellektuellt, som kan handla med en precision och kvalitet som motsvarar deras egen. Anförarpersonligheter har en särskild förmåga att identifiera talang och kompetens hos andra, något som underlättar teambuilding (eftersom ingen, hur begåvad han eller hon än är, kan göra allting på egen hand) och hjälper dem att inte uppträda allt för arrogant och nedlåtande. De har dock också en stark benägenhet att med närmast iskall okänslighet ta upp andras misslyckanden och det här är Anförare verkligen börjar ställa till det för sig.

Konsten att odla mänskliga relationer
Att uttrycka känslor tillhör inte den starka sidan hos någon av personlighetstyperna i analytikergruppen, men på grund av Anförarens upphöjda sociala position blir deras känslomässiga distans extra uppenbar, och direkt kännbar för ett betydligt större antal människor. I synnerhet i arbetslivet brukar Anförare platta till personer som de anser vara ineffektiva, inkompetenta eller lata ordentligt. För Anförarpersonligheter är känslouttryck ett tecken på svaghet och har således lätt för att skaffa sig fiender genom denna okänslighet. Anförare gör bäst i att komma ihåg att de är helt beroende av ett väl fungerande team. Inte bara för att nå sina mål, utan också för att få bekräftelse och feedback, något som Anförare lustigt nog är mycket känsliga för.

Anförare är riktiga energiknippen och de odlar bilden av sig själva i kolossalformat – och de har ofta något närmast övermänskligt över sig. Människor av den här personlighetstypen behöver dock komma ihåg att deras upphöjda ställning inte enbart är deras egen förtjänst, utan att de också har teamet som bär upp dem att tacka för sin framgång. De är viktigt att erkänna det understödjande nätverkets betydelse, kompetens och behov, inte minst ur ett känslomässigt perspektiv. Om Anförarpersonligheter lyckas kombinera ett emotionellt hälsosamt fokus – även om det kanske innebär att de måste fejka en medkännande mentalitet – med sina många starka sidor blir belöningen också riklig i form av djupa, tillfredsställande relationer och så många krävande segrar de klarar av.

Avslutningsvis hittade jag https://www.cv-mallen.se som hade ett lite längre test baserat på vad de kallar "big five-teorin" och här känner jag igen mig ifrån det första testet jag gjorde idag. Att ta dessa test som absolut sanning är det väl förhoppningsvis ingen som gör fullt ut, men det känns åtminstone som en bra fingervisning och en möjlighet att sätta ord på hur du själv känner i vissa situationer.

... tja, nu är det i och för sig mina egna svar som ligger till grund för resultaten, men jag får väl erkänna att jag i många fall håller med om analyserna...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *