3 april 2007

Störst, bäst och vackrast i utbildningsvärlden...

BEST IN SHOWett litet kåseri såhär i påsktider...

Spelar storleken verkligen någon roll eller är det kundnyttan och utfallet som bör mätas och följas upp? Har själv tröttnat ganska rejält att se formuleringar som "Sveriges största utbildningsbolag..." "Sveriges bästa blablabla-utbildningar..." etc... Är MC'Donalds det självklara valet när man går tar en viktig kundlunch bara för att dom självklart levererar mest mat i Sverige? Tror inte det...

Det jag vill se är mer affärsnytta och det företag som kan gå ut och säga "vi garanterar att när ni gått denna utbildning kommer ni inom ett halvår inte bara fått tillbaks satsade pengar utan därefter kraftigt öka er produktivitet"... Detta företag kommer att hamna högre upp på bolagens agendor...

Personligen tycker jag att det viktigaste för mig är att just den kundens case jag har på agendan just nu är det absolut viktigaste och när det är slutfört koncentrerar jag mig dels på att få igång nya case, men därimellan inte glömma att följa upp utvecklingskurvan hos den "gamla" kunden...

Men det här kanske är en utopi... fast om vi vill komma in på styrelsemötena måste vi kunna påvisa att kompetenshöjning ger affärsnytta. Här har tex Informator tagit fram en bra modell för att se till att detta följs upp, men som alla modeller kan den bli bättre: http://www.informator.se/informatormodellen.aspx

4 kommentarer:

  1. Du platsar verkligen på styrelsemötena. Get a life.

    SvaraRadera
  2. Vet du, en liten battle är alltid kul... Någon speciell anledning till att du inte vågar berätta vad du heter? Har sagt det tidigare och säger det igen... IP-nummer berättar mycket!

    PS: När jag skriver "vi" i kåseriet angående styrelsemöten är undermeningen "vi utbildningsbolag" som generellt behöver bli bättre på att påvisa konkreta, mätbara utfall av kompetenshöjningsåtgärder!

    SvaraRadera
  3. aaa just det, ni kommer kursa innan ni *kommer in* på styrelsemötena, vänta tills alla årsredovisningar är klara får vi se

    SvaraRadera
  4. men herregud männska, sista gången jag låter din idiotkommentarer stå kvar, men släpper igenom denna bara för att visa hur låg IQ du måste ha!

    "We should not judge of a man's merit by his great abilities, but by the use he makes of them."
    --Francois de la Rochefoucauld

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *