Jag har under flera år propagerat för ett bättre helhetsgrepp kring utbildning för att säkerställa kompetensutveckling som verkligen ger effekt över tid. Ändå faller vi i utbildningsbranschen tillbaka på att sälja in styckekurser om 2-3 dagar här och där och det beror i många fall på att den som beställer kursen har gjort på samma sätt över längre tid, den du pratar med hos utbildningsleverantören har gjort på samma sätt lika länge. I det korta loppet är det svårigheten att bryta mönster på bägge sidor som leder till att vi fortsätter leverera "good enough" och ingenting förändras...
Jag har själv i vissa fall tagit fram kompetenspaket med blandad inlärning över tid som tex. i ett fall med ITIL-utbildning dessutom levererar en mycket högre förståelse och över 95% avklarade certifieringar jämfört med runt 80% vid vanlig klassrumskurs. Trots dessa fantastiska resultat är vi tillbaka i "vi vill bara ha en vanlig klassrumskurs" igen...
Nu sitter jag och filar på en mer utförlig presentation som både går in på detaljer i leveransprocessen, men samtidigt också förenklar och förtydligar fördelar både kunskapsmässigt såväl som ekonomiskt. För min egen del kommer detta bli ett instrument att använda i dialog såväl externt som internt då jag är helt övertygad om att vi som bransch måste kunna leverera mer än "såhär har vi alltid gjort"...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!