Till att börja med var det trist att inte hitta något Svenskt (förutom ett bolag) och det var lite sådär "varför inte!?" när man såg delegationer från typ Rumänien, Ukraina, Malaysia och liknande länder. Har Svenska företag lagt ner det där med att konkurrera internationellt eller vad kan det bero på?
Att hinna med alla hallar på en dag är kanske möjligt om man har joggingskorna på sig, är ensam och springer genom hela stället... Annars får man sålla lite och vi valde bort en del som kanske inte är konkret affärsintressant för oss. Det första som annars slår en är att själva utställarmontrarna är gigantiska. Inget snack om 3x5 meter här inte utan mer 10x15 meter och 5 meter höga. Citrix hade till och med rullat in en stor buss som mötte deltagarna i entréen.
Att sådär 99% av allt material, presentationer etc är på Tyska är kanske förståeligt, men för oss som inte har detta som affärsspråk blir det lite svårt att hänga med ibland och tyvärr missade jag en del dragningar som verkade väldigt intressanta men så är det... I år var det kanske inte direkt någon "WOW"-känsla med nya innovativa lösningar och produkter, mer att företagen var där mycket för att stärka sitt varumärke. Lite trist med tanke på andra Cebits jag läst om som presenterar många små roliga gadgets.
Sammanfattningsvis har jag en stor slutkläm... Kina kommer och vi snackar en rejäl anstormning på samtliga flanker. Av utställarna kändes det som att majoriteten av företagen (framförallt mindre) hade rötterna i Kina och det var till och med en hel hall med enbart Kinesiska företag... Dags för ett nytt språk på universitetens affärsutbildningar kanske...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!