2 mars 2009

If you scratch my back... annorlunda riskkapital...

Min lilla krönika kring tjänstebytarsamhället har gett en liten reaktion från en bloggkollega som tyckte jag skulle ta mig en titt på IDG's inspiration från Emerging 101 med artikeln "Mediainvesting - ett dyrt expansionskapital" (jag kan tyvärr inte hitta någon källreferens på Computer Swedens artikel "Mediernas hemliga it-investeringar" (och när jag läser Emerging 101's artikel skulle det mycket väl kunna finnas en viss sanning i det påståendet).

Om man skall jämföra dessa två skrifter så kan man väl säga att den förstnämnda är mer kritisk och den sistnämnda mer reklaminriktad till fördel för Aggregate. Förstår bägge vinklingarna, men intressant att läsa om fenomenet ur olika perspektiv.

Bloggkollegan har då även han skrivit ner lite funderingar kring denna nya form av tjänstebyten under rubriken "värdet av mediakapital" och även om vi nu får ha i tanken det finns en stor chans att de som kommenterar på den bloggen och Emerging 101's antagligen arbetar med media och/eller riskkapital så är det ändå klart intressant att det finns möjligheter att hjälpa nya företag med annat än rena pengar...

Tjänstebytarsamhället är på väg tillbaks, undrar vad som blir nästa "swap of services"!?

2 kommentarer:

  1. Hej Tobias, kul att du skriver om Emerging101. Förutom bloggposten som absolut var lite kritisk från vårt håll så vill jag rekommendera att läsa kommentarerna från Patrik Rosén, VD på Aggregate Media, som ger flera bra svar på mina synpunkter. Diskussionen tycker jag är mer intressant än min ursprungliga blogpost!

    SvaraRadera
  2. Tack Johan, såg den diskussionen och kul att deras VD är så på!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *