15 maj 2019

Ibland behövs en vägvisare


Så var det dags för två dagar i Stockholm igen och som den vana resenär jag är klarar jag ju mig utmärkt i Stockholms underjord, eller inte... Kommer ner till tunnelbanan och ser på skylten att tåget till Kista går om 2 minuter, perfekt timing! Tänker inte mer på det när tåget glider in, men när det börjar dyka upp helt okända hållplatser som Rissne, Tensta, Rinkeby med mera känns det plötsligt inte så himla rätt längre...

Självklart råkade jag hoppa på fel tåg och fick skamset åka tillbaka från Hjulsta och byta till rätt tåg i Västra skogen, det blev en halvtimmes försening där för att jag förutsatte att jag hade full koll och inte behövde dubbelkolla, gör om gör rätt :)

Jag misstänker att du själv känner igen detta, när man blir för van att "det alltid är såhär" så blir det fel, oavsett om det är i arbetet eller när du kör bil. Nu vill jag verkligen inte propagera för att du alltid ska ha någon med dig som påminner och påpekar minsta felsteg, men däremot behöver vi alla en vägvisare som kan hoppa in och leda rätt när det märks att vi är på väg åt helt fel håll!

Kalla det för coach, projektledare, Scrum Master eller vad du vill, men den där rollen som tar på sig att stötta och vägleda kollegorna finns där både för din skull och för helheten, håller du med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *