Det finns en klassisk säljträningsfilm med John Cleese där han beskriver olika personligheter hos beställare. En av personlighetern som fastnat lite extra hos mig är chefen som inte vågar ta beslut utan hellre jamsar med "det är jätteintressant men inte just nu", "kan du ringa om en vecka/månad/år", "vi återkommer själva när det är intressant" tja, ni känner igen...
I filmen ringer John Cleese till en extremt slingrig beslutsfattare och fullkomligt skriker DECISION DAY.... vilket naturligtvis betyder att ett nej är lika välkommet som ett ja vid den punkten. Själv har jag alltid följt den linjen att jag hellre tar ett rakt nej för att istället kunna gå vidare med andra kunder. Att lägga tid på något som inte kommer att bli av är faktiskt lika mycket slöseri för beställaren som för mig (jo, så länge inte jag fått ett klart nej kommer jag att återkomma, igen, igen och igen...)
Vad är det som får mig att tänka på detta just nu då? Jo, på tisdag är det siste juni och snart infinner sig semestermindfullness vilket i realiteten innebär att ett beslut som innebär leverans i augusti måste tas senast nästa vecka (så vi kan säkra upp alla detaljer sista arbetsveckan innan vi stänger ner kontoret). Ingen och då menar jag ingen har lust att lägga tid på detta under sommaren och det innebär att vi kan börja jobba igen säg andra veckan i augusti ergo leverans som tidigast i september i annat fall...
Med andra ord... på tisdag är det sista junidagen och DECISION DAY, eller säg hellre att nästa vecka är det DECISION WEEK!! Dags att leverera en ståndpunkt och säkra upp den där nya kompetensen som behövs för hösten 2020!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!