11 juni 2020

90 dagar på distans

100 dagar på distans

90 dagar med distansarbete... det känns ju helt absurt att det som i mars började med att jag fick åka hem och ta hand om yngste sonen som blivit hemskickad från skolan för att han "såg lite hängig ut", nu blivit vardag... Kontakter med omvärlden sker just nu nästan helt på distans/digitalt via plattformar som Teams, Zoom, Google Meet, Slack, e-mail och inte minst "sociala" plattformar som Linkedin, Twitter och Facebook!

Häromveckan skämtade jag med en vän att det här distansarbetet börjar kännas som den klassiska filmen Groundhog day, där Bill Murray återupplever samma dag om och om igen. Jag som alltid uppskattat möjligheten att då och då kunna jobba från hemmakontoret saknar verkligen av hela mitt hjärta de vardagliga rutinerna på kontoret, att träffa kollegor, partners och kunder.

Att digitaliseringen verkligen dragit igång är det ingen tvekan om. Vi kommer definitivt få se mer av distansarbete i både yrkeslivet såväl som i skolvärlden framåt. Jag tycker i och för sig att det är positivt att vi tar hand om möjligheterna som finns, men samtidigt är det absolut inte samma upplevelse som ett fysiskt möte. När vi väl är tillbaka i mer normalläge gäller det att hitta en sund kombination av bägge varianter! 
Precis som i utbildningsvärlden rekommenderar jag starkt att hitta den där "blended worklife" som gör att du kan ta till dig det bästa från bägge varianter!
Nu närmar vi oss annars semestertider och de allra flesta är väl övertygade om att vi kommer fortsätta såhär åtminstone över sommaren. Själv hoppas jag verkligen på att vi framåt augusti igen har nått den där peaken när vi kan vara tillbaka i någorlunda normalläge igen. Under tiden kommer jag själv definitivt njuta av ledigheten, antagligen någonstans i Sverige tillsammans med familjen!! 

Vad tror du själv?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *