25 mars 2021

AI – nyttan av artificiell intelligens i verkligheten

AI – nyttan av artificiell intelligens i verkligheten

I veckan hade jag en diskussion med en kund som var intresserad av vår utbildning Designing and Implementing a Microsoft Azure AI Solution och kom att tänka på att det fortfarande är ganska få tydliga exempel i vår egen verklighet kring hur vi faktiskt drar nytta av Artificiell Intelligens i vår egen vardag så jag bestämde mig för att leta runt lite bland ”vanliga svenska företag” för att se om jag kunde hitta något spännande.

Till att börja med kan jag konstatera att AI faktiskt har börjat användas på fler och fler områden även om vi inte alltid tänker på det. Vi såg till exempel på nyheterna igår om nya svenska superdatorer som bland annat hjälper till i arbetet kring autonoma självkörande fordon och det finns såklart ännu fler användningsområden (typ ansiktsscanning i Ryssland), men själv funderade jag på något i mindre skala för mig själv och då jag redan börjat surfa runt bland olika optiker (dags att byta glasögon 😊) så hittade jag ett väldigt intressant blogginlägg om synundersökning med AI-teknik från en en optiker vid namn Hultins Optik.

Vanligtvis när jag själv gjort synundersökningar tidigare har det liksom enbart varit fokus på vilken styrka mina kommande glasögon skall ha och sen har det varit bra så. Hultins Optik arbetar även rutinmässigt med att screena efter tidiga tecken på ögonsjukdomar. Alla kunder som gör en synundersökning hos Hultins får mäta tryck och ta en bild på sin näthinna. Där kan dom se ifall det föreligger någon risk för de vanligaste ögonsjukdomarna som grönstarr (glaucom), AMD och diabetesretinopati. Helt fantastiskt enligt mig och verkligen en service som ger det där lilla extra!

Men hur drar Hultins nytta av just AI i sin verksamhet? Jo, genom att låta ett AI baserat program som heter Retinalyze scanna ögonbottenbilderna. Tekniken ger tillgång till en enorm databas med flera hundratusen ögonbottenbilder och via en algoritm jämförs bilderna. På så sätt kan man hitta små avvikelser som är ovanliga eller väldigt tidiga. Du kan läsa mer detaljer på deras blogginlägg (länk ovan!). Nu bor jag ju själv inte i Stockholm så ett besök kanske är lite för långt, men för dig som planerar att införskaffa nya glasögon och bor i närheten rekommenderar jag verkligen ett besök för att få det där lilla extra i din synundersökning!

Själv kommer jag spana vidare efter fler häftiga områden där AI används i vår egen verklighet, ofta utan att vi ens reflekterar över det...


2 kommentarer:

  1. Nu på ålderns höst och med en betydligt sämre närseende så är jag ju tvungen att gå och undersöka mig, så why not here liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte det var en häftig grej med AI-delen, lite "mer" än vanligt och sen ligger dom ju på Söder så passar dig perfekt :)

      Radera

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *