10 mars 2021

Ett års distansarbete

Ett års distansarbete, mars 2020 - mars 2021
I veckan är det ettårsjubileum sedan min senaste "riktiga" arbetsdag på kontoret och vem trodde väl det i mars 2020? Att delvis kunna arbeta på distans är en skön frihet som de allra flesta arbetsgivare stöttar, men när jag tvingas att enbart köra på ifrån hemmakontoret, undvika att träffas i verkliga livet och distansmöten via Teams/Zoom/Meet blir den nya vardagen så blir även livet en aning mindre inspirerande...

Den senaste tiden har jag i stort sett hela familjen hemma när bägge sönerna kör distansundervisning på var sitt rum även om yngsta dottern och frugan har sina jobb de går till som vanligt på dagarna. Det som fungerar för min egen del är att faktiskt boka in aktiviteter i Outlook som morgon-, lunch- och eftermiddagspromenader, korta bensträckare vid 10 och 14 bara för att faktiskt påminna mig själv om att inte bli sittande framför skärmen flera timmar i sträck som annars lätt kan hända. Jag och kollegan på Göteborgskontoret har två distans-fika-träffar inbokade varje vecka och jag har även med jämna mellanrum "walk-and-talk"-tider tillsammans med andra kollegor. Just att få in det i kalendern är vad som krävs för att jag skall hålla ordning på mig själv och mina rutiner och det kan låta ganska fyrkantigt, men det funkar för mig :)

En positiv detalj i detta årslånga distansarbete och arbetet med förebyggande åtgärder kring pandemin är att så många konferenser och föreläsningar nu gjorts tillgängliga på distans. Förra veckan satt jag till exempel med i Microsofts stora Ignite-konferens med de senaste tekniska nyheterna, imorgon eftermiddag kommer jag att delta i Göteborgs Universitet och Västra Götalandsregionens föreläsning om arbetsliv och hälsa och inte minst ikväll när vi kör en distans-AW med massa trevliga vänner jag lärt känna genom åren!

Just nu har ju vaccineringen kommit igång och buden är många kring när vi på något sätt kan komma att öppna upp samhället igen. Vi har tills vidare beslut om att fortsätta genomföra samtliga utbildningar på distans åtminstone augusti ut, men flera experter som uttalar sig tror att vi kommer ha någorlunda oförändrat läge hela året ut (vilket jag definitivt inte hoppas på). Den som lever får se...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *