25 maj 2018

I feel SAFe in Gothenburg City


Så var då sista dagen avklarad på utbildningen Leading SAFe® 4.5 with SA Certification och vilket härligt gäng från små och stora bolag som jag hade äran att samverka med under kursen! SAFe är ju på något sätt det naturliga steget för mig efter att för snart 10 år sedan varit med på Informators pilotkurs för introduktion till agila metoder. Efter det har jag gått ännu fler och kan bland annat titulera mig Scrum Master, plöjt igenom agil kommunikation och projektledning, agil kravhantering, teamledning och nu senast Management 3.0.

Under SAFe-kursen märkte jag vilken fördel vi som deltagit på Management 3.0-kursen hade att förstå de utmaningar som ledarskapet "utsätts" för när SAFe implementeras i en organisation. Det är ju verkligen helt och hållet nödvändigt att även den högsta ledningen vågar släppa på kontrollen och sätta tillit som ett av de viktigaste värdeorden att arbeta efter. Att ha en ledningsgrupp eller VD som å ena sidan säger att det är självklart att organisationen måste arbeta agilt och sen sätta så snäva ramar att teamen inte får mandat att ta några egna beslut, ja det om något dödar ju verkligen tanken med autonoma team!

Nu är det såklart väldigt stor inriktning på IT generellt och utveckling än högre (eller DevOps kanske?) i SAFe-materialet, men ändå känner tex. jag som inte har några utvecklingsprojekt att det går att ta med sig väldigt mycket även till oss som mer arbetar med tjänster. I mångt och mycket gäller det att anamma tänket bakom, med andra ord människor mer än teknik. Jag har hur mycket anteckningar som helst att smälta och se hur vi på Informator kan dra nytta av erfarenheterna för att även vi skall nå nästa steg inom agilitet även om vi ju faktiskt arbetat åt det hållet en lång tid!

Nu är det helg och även om hjärnan snurrar av all inspiration och nya idéer så är det dags att rikta fokus mot familj och lite ledighet, men så länge... för er som inte förstod travesteringen i titeln, enjoy :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *