28 november 2018

RMP - Drivkraftsbaserat ledarskap

jämförelse Tobias egen RMP-profil till vänster 2015 och till höger 2017

Igår deltog jag på det andra tillfället av Agile People Göteborg med temat ledarskap som motiverar människor att vara sitt bästa jag. Först vill jag tacka Petra Laurell som genomförde en väldigt intressant föreläsning kring kärleksfullt ledarskap med flera fördjupningar inom Reiss och motivationsprofiler. Det blev flera intressanta diskussioner även mellan oss i publiken! Stort tack även till våra värdar Anders Bratland och Mikael Freidlitz som än en gång välkomnade oss till de trevliga lokalerna på Avenyn!

2015 skrev jag första gången om Reiss Motivation Profile och 2017 blev det ett litet tillägg då jag genomförde en workshop för andra gången. Lite extra intressant blev det igår när diskussionen dök upp kring hur våra värderingar kan förändras över tid och om vi egentligen kan påverka detta. Åsikterna skiljde sig åt kring om det en stämmer och i så fall hur stora förändringar som egentligen kan bli just när det gäller värderingar som motivation.

Jag kan ju bara jämföra för mig själv och testerna som skiljer drygt två år i mellan. Under denna period har jag som många andra gått in i olika roller och bland annat tagit på mig mer personalansvar. I min egen tolkning ser jag tex. att området "makt" fortfarande är relativt högt, men ju mer ansvar jag tagit på mig för medarbetare, ju mindre har den delen varit drivande och nu ett år senare skulle jag vilja säga att den antagligen sjunkit ytterligare då jag än mer drivs av att stötta och hjälpa medarbetare att lyckas. Självständighet är inte längre lika utpräglad, men att från det gå till att älska grupparbeten och som vissa verkligen gå igång på att jobba tillsammans i ett projekt är jag fortfarande ganska långt ifrån. Däremot lägger jag betydligt mer fokustid på att umgås med familjen vilket även syns i testet.

Jag har gått från att vara hyfsat hög på nyfikenhet till ett mer praktiskt synsätt, fortfarande i mittenskiktet, men ändå mer genomförande än utforskande vilket jag även ser på området ordning som ganska kraftigt ökat.  Heder och idealism är jag fortfarande markant låg på och här lyfter jag hellre fram min målinriktning och realism.  Lite mer definierande på just mig är de konstant höga staplarna status, tävlan och skönhet (den sista som ökat rejält när jag börjat lägga mindre fokus på andra delar). Jag vill vinna oavsett om det är i affärer eller privat (tänk brädspel med familjen), men min definition på vinst är också viktig att ha med, jag går igång på en lösning där samtliga inblandade känner sig nöjda med resultatet.

Längst ner har vi områdena ätande, fysisk aktivitet och lugn där jag skulle hävda att det rör sig om inlärda värderingar som påverkats av att jag faktiskt av olika anledningar varit tvungen att tänka till extra kring både vilken mat jag får i mig och hur viktig min egen träning faktiskt är (som tidigare nedprioriterats av mig själv när jag känt att jag helt enkelt inte haft tid på grund av olika arbetsuppgifter). Att ytterligare ett resultat blir att jag kunnat minska min stressnivå och fokusera på lugn och avslappning ser jag som en positiv effekt av detta!

Sammanfattat skulle jag vilja hävda att vi faktiskt kan förändra vårt drivkraftsfokus, men samtidigt att det i botten ligger ett grundfokus som känns igen i någon grad. Att dessutom se att flera av områdena hänger ihop är ju inte heller särskilt konstigt. En människa kan bara ha en viss mängd energi att lägga och när jag lägger mer energi i något område så minskar antagligen fokus i något annat. Efter gårdagens övning är jag ändå än mer övertygad om att Reiss på ett mer icke-dömande sätt lyfter fram en självinsikt som både är viktig för dig personligen, men också superviktig i hur vi arbetar med team och egentligen något som enkelt skulle kunna bidra till en bättre arbetsmiljö för fler om det bara användes med stöd från en coach som mer på djupet kan förklara de olika variationerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *