30 november 2018

AI som fördomsfri rekryterare?

Visdomsord från coachen... (kommer någon ihåg gamla floskelgeneratorn? :)

Det kan ju vara så att jag har en viss grupp kontakter på nätverket LinkedIn, men jag har senaste tiden sett en del inlägg kring åldersdiskriminering när det gäller framförallt äldre erfarna kontakter som söker massvis med nya jobb och trots lång erfarenhet oftast inte ens får ett svar på sin ansökan...

Jag blev därför riktigt glad idag när det fladdrade förbi en annons för ett rekryteringsföretag som verkar ha en riktigt sund och rätt bild över hur de faktiskt gör sina urval och vilka detaljer i processen som är och inte är relevanta. TNG Group har devisen "Fördomsfri rekrytering. På riktigt." vilket ju låter helrätt i dagens samhälle när inte bara ålder är en faktor utan även kön och ursprung tyvärr fortfarande ganska ofta spelar in när beslut tas. Nyfiken som jag är vill jag såklart läsa mer om detta då det ligger helt i linje med mina egna värderingar och självklart passar jag på att registrera en profil och se vad som händer. En viktig del i bolagets process verkar vara skräddarsydda personlighets- och färdighetstester som kandidaten får gå igenom innan rekryterarna ens läser CV (som för övrigt inte skall innehålla information som lyfter fram känsliga detaljer eller ens referenser innan det verkligen efterfrågas!). Jag gillar ju själv verkligen att testa olika personlighetstester så självklart gick jag all-in även här! Uppdelat på logiktest (á la högskoleprovet), ledarskapstest (tänk 360 mfl) och ett test baserat på att hantera och sortera e-post (!).
Jag tror faktiskt inte att det just i detta specifika fallet är någon AI inblandad, men det är absolut ett exempel på område där AI skulle kunna göra riktigt nytta och enbart gå på ren fakta utan värderingar med olika preferenser som påverkar utfallet. Däremot behövs det såklart rejäl kunskapsinmatning och tester innan vi får se riktigt effektiva AI sköta rekrytering, men tanken är intressant!
Jag får erkänna att det för mig personligen är mindre bra att hitta på fiktiva problem där jag skall lägga energi, det blir helt enkelt aldrig samma sak som i skarpt läge. Detta gällde både logiktestet där jag mitt i testet får ett samtal jag måste ta och koncentrationen blev sådär, men e-post-testet (ordförståelse, tolkning av instruktioner) gick definitivt åt helt fel håll eftersom jag kände att detta är störtlöjligt och inget jag bryr mig om över huvud taget. Jag skall inte gå in på detaljer, men att sortera och delegera viktig information på tid känns lite som kockarnas kamp (där jag själv avskyr nedräkningen på slutet).

Ledarskapsdelen då, jo den kändes mest intressant för mig och det kanske även syns i resultatet. Även om "poängfördelningen" inte alltid kändes relevant så känner jag ändå att många av delarna (nedan) stämmer överens med både min egen självbild, men också med de resultat jag fått genom andra tester som jag genomfört. Jag delar gärna med mig (transparens är liksom ett ledord för mig) och notera extra noga att copyrighten ligger längst ner så det inte missas :)

Dina styrkor
Enligt sättet du har skattat dig själv på uppmärksammar du dina medarbetares reaktioner och har därför många idéer om hur du kan ge dem individuellt stöd och effektivt uppmuntra dem. Enligt dina skattningar företräder du deras intressen på ett sakligt och kompetent sätt även i besvärliga lägen vilket inger din grupp tillförsikt och förtroende.
(yeeeeea, me like :)

Skattningarna tyder på att du visserligen håller dig lugn och samlad i normala situationer, men att du kan tappa energi i särskilt konfliktfyllda eller stressiga situationer och ibland kan förefalla nervös. (nja... jag har visserligen jobbat hårt på att få ett större lugn, men "nervös"...)

Ditt resultat tyder på att du med nöje tar ledningen i gruppen och strävar efter att tydligt definiera de enskilda ansvarsområdena. Vidare indikerar resultatet att du lyckas samordna gruppens arbete effektivt och ser till att var och en är koncentrerad på de kommande uppgifterna.
(absolut ett mål, klockrent!)

Du skapar enligt dina svar även en positiv, målinriktad inställning till arbetet och håller dig informerad om arbetets fortskridande på ett grundläggande plan. Dina svar indikerar att du är mycket framgångsrik när det gäller att sälja in dina planer och idéer, argumenterar mycket övertygande och har lätt att få andra med på dina planer. Vidare indikerar dina skattningar att du är en mycket god förhandlare och hävdar dina ståndpunkter på ett säkert och kompetent sätt även om andra invänder och opponerar sig.
(det känner jag igen, detta går väl liksom också lite tvärt emot "nervös"...)

Att vara medveten om/att tänka på
Enligt ditt sätt att svara tar du dig an dina uppgifter på ett systematiskt sätt och med tydliga prioriteringar. Du organiserar de nödvändiga resurserna för ett projekt och gör vanligtvis en realistisk uppskattning av den tid som krävs för de planerade aktiviteterna. Personer med liknande resultat tycker däremot inte att det är så viktigt att hålla sig till utsatta leveranstider, vilket innebär att de ibland påbörjar sina planer för sent. Dessutom förbiser de ibland långsiktigare och mer vittgående verkningar av sina åtgärder, vilket senare kan medföra problem.
(ok, systematiskt och tydliga prioriteringar känner jag igen, men förseningar.. nja, men tänkvärt!)

Dina skattningar indikerar att du ställer mycket höga krav på dina egna och andras prestationer och du försöker slutföra planer och projekt på ett effektivt sätt. Vidare indikerar skattningarna att du strävar efter att hitta en medelväg mellan en pragmatisk, målinriktad metodik och de kvalitativt sett bästa lösningarna. Inom den ram som organisationens regler och föreskrifter ger utnyttjar du gärna befintligt spelrum för ditt arbete.
(ok, detta stycke känns igen, men återigen känner jag att delar här går emot delar i stycket ovan)

Dina svar indikerar att du visserligen är allmänt intresserad av ekonomiska och affärsmässiga sammanhang, men att du inte alltid håller dig à jour med händelserna på marknaden, aktuella kundbehov och konkurrenternas förehavanden. Enligt dina svar vill du gärna utöva påverkan på verksamheten och få med andra på dina idéer. Kommersiella och verksamhetsmässiga förhållanden är dock inte alltid högprioriterade i dina förehavanden och planer vilket ibland kan leda till vissa svårigheter att upptäcka nya affärsmöjligheter.
(Ok, här blir det verkligen totalfel... kommer ni ihåg "poängsystemet" jag skrev om innan för detta test? Om jag måste prioritera personal över affärer så kommer alltid personal att komma först. Däremot prioriterar jag väldigt ofta nya affärsmöjligheter och håller mig definitivt uppdaterad kring nya tekniker och vad branschkollegorna håller på med. Världen är inte svart eller vit!)

© cut-e group, www.cut-e.com, all rights reserved.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *