2 november 2018

Ledarskap från kök till idrott och digitalt på distans

- du kanske borde skriva en bok...
Tanken har faktiskt funnits ett tag att på något sätt hitta tid att sätta ihop en bok. Jag har alltid älskat böcker och var tidigt en bokslukare av rang. Favoriterna är fantasy-genren med start i Tolkiens böcker, David Eddings, Terry Pratchett mfl välkända författare. Det har väl funnits funderingar på vad jag skulle bygga för universum och vilka karaktärer som borde finnas med, men ju mer tiden går och jobbet plus familjen behöver tid, ju mindre utrymme blir det till att bara sitta och drömma...

Men, nu har jag ju faktiskt lyckats ordna en dag i veckan som jag behöver fylla med något. Det är såklart jätteskönt att kunna komma iväg och träna när jag vill, ta en lunch med frugan eller någon av barnen, men samtidigt börjar jag känna att det kanske verkligen är tid att ta tag i ett litet projekt.

Så, som en liten början tänkte jag plöja igenom mina drygt 15 år som bloggare för att se vilka matnyttigheter jag skulle kunna sammanfatta till en helhet. Jag skulle kunna hålla mig till olika ämnen, men en röd tråd som funnits med i snart 20 år är ledarskap på något sätt. Under 90-talet fick jag min första ledarroll, då i ett kök med 3-4 andra kockar där jag skulle få ihop ett bra schema kring vem som gör vilka uppgifter och när. Genom åren därefter har det handlat om självledarskap som egenföretagare, teamledarskap, agilt ledarskap med självgående grupper, ledning för externa konsulter, ledarskap inom idrott och ledarskap på distans. Jag vet inte ens hur många events, konferenser och utbildningar som jag själv varit med på och snappat upp lite här och lite där, men det skall bli spännande att komma igång med att försöka få ihop allt detta till något slags helhet.

Kanske blir det en "riktig" bok, kanske blir det olika delar som jag kan ha nytta av i min egen utveckling och framförallt hoppas jag kunna få nytta av allt detta när jag stöttar andra grupper i sin utveckling framåt! Oavsett, detta blir spännande och självklart kommer jag fortsätta dela med mig av vad som händer i mitt lilla projekt!

PS: Citatet längst upp kom från en god vän när jag berättade om min nya roll från oktober. Tack för inspirationen, du vet vem du är :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *