21 december 2021

Skillnaden mellan chef, ledare och en agil ledare

Skillnaden mellan att vara chef och ledare
Ni har säkert alla sett den där bilden på skillnaden mellan en chef som sitter på ett stenblock/pyramid etc och skriker befallningar till personalen som sliter eller ledaren som själv går först och visar vägen?

Häromdagen slog det mig att det finns ju åtminstone ett lager till och det är den agila ledaren som ser till att ge gruppen de nödvändiga redskapen för att tillsammans nå längre. I just det fallet var det en bild som först visade en person som sitter och skriker befallningar till tre andra som drar en båt, bild nummer två visar samma person som istället går först i ledet så dom är fyra som drar tillsammans. Min extrabild satte alla i samma båt och istället satte jag på en motor som då rimligtvis ger både snabbare effekt och mindre jobb för att nå det uppsatta målet...

I grunden gillar jag att hitta lösningar som förenklar för alla inblandade och jag är fast övertygad om att om vi har ledare som fokuserar på att förenkla arbetet och effektiviteten så blir resultaten både bättre och arbetsmiljön trevligare. I slutänden handlar det om tillit till medarbetarna och att du som chef har ett fokus att underlätta och förenkla vägen framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *