Idag firade jag ett litet jubileum såhär på egen hand, 60 dagar sen jag arbetade en hel dag på kontoret tillsammans med kollegor, lärare och kursdeltagare... Även för mig som är van att jobba på distans och tycker om att göra det då och då så är det inte riktigt samma sak när jag faktiskt inte ens har möjligheten att åka till något av våra kontor och arbeta.
I förmiddags kom yngsta dottern förbi mitt rum och berättade sådär i förbifarten att Göteborgs Universitet skickat ut ett meddelande om att distansundervisningen kommer att fortgå till åtminstone 31 oktober. Nu kanske det känns aningen drastiskt, men som läget är just nu så förstår jag att de behöver vara ute tidigt i planeringen. Vi har ju själva tillsammans med lärare och kunder kunnat styra om vår verksamhet till kursleveranser live online och det är verkligen ett fantastiskt mottagande!
Nu i eftermiddags deltog jag i en branschworkshop via Zoom (arrangerad av Educations Media Group) där mycket intressant statistik presenterades, inte minst hur våra kunder resonerar kring den rådande situationen. Klassrumsutbildning är fortfarande allra populärast, men bara med 31% och även om 30% föredrar en kombination av online och klassrumsutbildning så är det hela 27% som föredrar sin utbildning helt på distans!
Frågan om Covid 19 påverkat val av utbildningar så säger 50% av de utfrågade att de siktar på att delta på en utbildning online, 27% hävdar att de inte är påverkade alls medans 23% faktiskt säger att de kommer fortsätta som vanligt.
Största utmaningen just nu, precis som tidigare är att hitta tid att kunna satsa på kompetenshöjning (27%), men precis under så kommer budgetbegränsningar med 26%, problem att hitta en bra leveransmetod (!) med 26% och 21% av de tillfrågade svarar rakt ut att de kommer boka om eller helt avboka planerade kurser!
Trots svårigheterna vi nu går igenom så är det ändå 35% som är mer benägna att komma iväg på utbildning just nu, skälen kan vara att dom vill vara en tillgång för arbetsgivaren, rädda att förlora sitt jobb eller faktiskt redan börjat söka sig till en annan roll. Samtidigt är det faktiskt 36% som är mindre benägna än tidigare och då är huvudskälen att situationen stressar, svårigheter att fokusera eller helt enkelt att budgeten är såpass begränsad för tillfället. 28% av de tillfrågade har ingen aning om hur det blir... lite skrämmande faktiskt!
Hur ser fokus på kompetenshöjning ut just nu då? Jo 57% av gruppen är tydliga med att endast insatser som är direkt avgörande för verksamheten genomförs just nu, 21% är osäkra och endast 22% fortsätter arbeta som vanligt med kompetenshöjning. Här är det ganska alarmerande faktiskt och vi som arbetar med kompetenutveckling vet ju att arbetsgivare som kapar nytänkande och utvecklande delar också får svårt att komma ifall tex. konkurrenter som passar på att vässa sina kunskaper i tider som dessa!
På kort sikt är det en liten ljusglimt att 32% justerar sina utbildningsinsatser till att genomföras online, men mer tufft är att se de 53% som skjuter upp redan planerade insatser för att inte tala om de 9% som helt ställer in redan uppbokad utbildning! En tydlig utmaning som vi verkligen får hoppas kan komma att justeras innan vi går på sommarledighet!
Den rådande pandemin är såklart en utmaning för alla branscher och det vore konstigt om utbildningsbranschen inte drabbades. Samtidigt vet vi alla att i det långa loppet går det inte att sluta arbeta med att förbättra sin kompetens och kunna ta på sig nya utmaningar. Historien är full med exempel där världskända varumärken slutat utvecklas och till sist sprungits över av mer snabbfotade och satsande nykomlingar...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!