12 oktober 2020

Distansutbildning mest populärt

 

Distansutbildning eller klassrum

Sen i mars arbetar många av oss i en helt annan verklighet än vi varit vana vid. För oss inom utbildningsvärlden har steget över till distansutbildning varit ganska kort med tanke på att vi arbetat med liknande leveranser länge. Skillnaden nu är att vanlig klassrumsutbildning inte varit ett val med hänsyn till den pågående pandemin så därför har fler och fler elever behövt välja distansutbildning vid sin kurs. 

Nu i oktober har situationen varit i stort sett oförändrad i över ett halvår och samtidigt börjar det släppa på vissa ställen där vi ser folk som jobbar vissa dagar på kontoret eller kanske till och med gått tillbaka helt till kontorslandskapet. Jag är såklart nyfiken på hur det resoneras just nu kring klassrumsutbildning eller deltagande på distans, så jag satte upp en frågeställning på LinkedIn och bjöd in mina kontakter att svara på om dom känner sig redo för "vanlig" klassrumsutbildning igen, faktiskt föredrar distansutbildning eller kanske fortfarande är för osäkra för att chansa. 

Till att börja med var det faktiskt fler än jag trodde (47%) som var redo att komma tillbaka till klassrummen igen och jag förstår att det är många fördelar med att verkligen träffas på plats, byta idéer och tankar både i klassrummet och i pauser. Samtidigt var det 30%, drygt en tredjedel av de som svarade som faktiskt föredrar distansutbildning och jag förstår även detta då jag personligen uppskattar flexibiliteten att kunna delta hemifrån på de utbildningar och events jag själv deltagit på i år. 23% eller dryga fjärdedelen av de som deltog i undersökningen är då fortfarande för oroliga för att chansa på att träffa andra rent fysiskt och som läget är just nu är det inte svårt att sympatisera.

Sammanfattat är det alltså fler än hälften av de deltagande som inte kan eller vill delta på en vanlig klassrumsutbildning just nu. Jag är verkligen glad över att jag för mer än tio år sedan var med och införde mer fokus på distansutbildning och även om det då var flexibiliteten att slippa onödiga resor som var det mest avgörande så ser vi idag att det var en investering som verkligen lönat sig!

När vi idag ser rubriker som att Microsoft framåt kan tänka sig låta alla som kan och vill arbeta på distans utan någon tidsgräns så inser jag att digitaliseringen nog är här för att stanna, även inom utbildningsindustrin! Vad tror du själv?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *