10 november 2020

Agilt ledarskap, som en viking!

 

Trust Based Agile, en bok av Tobias Strandh

I somras när jag precis påbörjat översättningen av mina första två böcker om agilt ledarskap så ramlade jag in på ett TV-program om staden York i Storbritannien och förutom de intressanta fornlämningarna fascinerades jag över hur uppskattat det nordiska ledarskapet faktiskt varit. Bilden av forntida vikingar vi i allmänhet har är väl inte direkt den av smidiga ledare...

Vikingaeffekten
Det vi idag kallar agila metoder stämmer i mångt och mycket överens med de värderingar och riktlinjer som våra nordiska förfäder gick efter i sin vardag för flera hundra år sen. Jag letade lite på internet och hittade till sist boken "Vikingaeffekten" av Gunilla Andermo Näsström som släpptes 2009 och visar upp en fascinerande berättelse över hur vi i norden jobbar kring ledarskap.

Ett team, med en ledare, som kan bidra till maximalt samarbete, genom att ta tillvara varje individs unika kompetens,för att nå ett gemensamt mål, till glädje och nytta för alla inblandade,kommer att komma långt och nå stor framgång.

Tycker ni att citatet ovan känns bekant ifrån våra tankar nuförtiden kring agilt arbete? Själv känner jag mig verkligt träffad då dessa gamla idéer stämmer så väl överens med hur jag uppfattar den agila resan. Jag kan varmt rekommendera denna lättlästa och intressanta bok som är baserad på flera års forskning!

Själv har jag ju som sagt precis släppt min engelska översättning "Trust Based Agile - a Viking approach to leadership" och är du nyfiken på den boken så kan du läsa mer och beställa ett eget exemplar här på bloggen. Snart är det ju jul, så kanske den perfekta presenten till chefen i år? :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *