Huggsexan om den Svenska marknaden fortsätter och Finnar, Norrmän, Engelsmän, Tyskar med mera ser starka, välorganiserade Svenska bolag som perfekta uppköpsobjekt. Vi har flera fina exempel som WM-data (eller vad dom nu skall heta), TDC Dotcom för att inte prata om Telenor och Schibsted eller vårt eget Informator som har en stor Finsk ägare...
Stora kedjor som Tyska Media Markt och Lidl storsatsar i Sverige på egen hand med klara planer att konkurrera ut lokala butiker. Samtidigt som detta hör man mindre lyckade satsningar som Coop Norden som inte direkt rosat marknaden.
Vad gör Svenskarna åt detta? Har samtliga bolag skickat en bunt medarbetare på crasch course i Tyska? Tror vi stenhårt på att vår lokala förankring ger oss fördelar (och "medel-Svensson" märker då självklart inte av att ägare, styrelse etc sitter i ett annat land när det rör sig om uppköpta Svenska bolag!?)?? Eller ger vi oss själva iväg på utlands-inköps-resor som tex Sigma och auSystems??
Varför nöja sig med den Europeiska marknaden säger nu en del kanske... I veckan pratade jag med en CIO som var ute på golfbanan, i Kina (!!). Många Svenska bolag har jobbat sig in på den marknaden och det finns ju en hel del att göra, eller hur!?
Nu har jag nästan glömt av vart jag ville komma med den här krönikan, men kanske det är dags att börja se över vilka möjligheter detta ger för ens eget företag. Med olika lösningar kan vi faktiskt sträcka oss över hela världen! Avslutningsvis vill jag ge er något att tänka på framöver (citat av Theodore Kheel)
En del människor tänker i form av problem, andra i form
av lösningar...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!