23 augusti 2018

Onboarding av nya medarbetare

Tired in Skövde

Igår reste jag för första gången i höst upp till vårt kontor i Stockholm. Jag har faktiskt aldrig varit såhär sen att komma igång med pendlandet, men året rese-sommar internt inom Sverige har ju verkligen varit kaos på alla håll och kanter.
Igår kan jag förresten tillägga att tågresan med SJ fungerade mycket väl både upp till Stockholm och hem, kudos!


I förra veckan startade en ny kollega som tar över där vår gamle vapendragare Göran Backman lämnade av. Nu när han lämnat skutan är ju förresten jag (och kollegan John-Anders som också började 040107) de som varit med sen längst på Informator. Det känns som väldigt länge sedan nu som vi körde igång vår resa tillsammans med Informator och oj vad saker som hänt sedan dess med massa nya kollegor, kunder, partners, VD:ar och ägare. Man kan väl säga att det också varit ett äventyr i sig. Tillbaka till ämnet då, den nya kollegan som startade i förra veckan fick jag köra produktutbildning med via Skype. Att kunna sitta på distans och presentera ett ämne är förvånansvärt bra, åtminstone om vi kan hålla oss relativt kort, säg 1-1.5 timme (ungefär som våra webinars, nudge-nudge :)

Igår ändå passade jag på att genomföra produktutbildning på plats i Stockholm där våra två nyaste medarbetare genomför introduktionsvecka. Att ha en planerad och välgenomtänkt onboarding är väldigt viktigt och när vi i våras genomförde vår ISO-9001-certifiering så uppmärksammade revisorn oss på hur bra program vi faktiskt har jämfört med flera andra. Vi har ju byggt vårt onboardingprogram i vår plattform Promote och jag passar gärna på att tipsa om att de faktiskt fått sådan bra utväxling på detta att de skapat ett helt nytt bolag som just jobbar med onboarding, surfa över till inductionint.se och se själva om det även kan vara något för er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *