23 september 2018

När stillasittandet tar ut sin rätt

en varierad kost och återkommande träning ger effekt
Vi är ganska många som inte direkt rör oss överdrivet mycket under arbetsdagen. Att sitta vid datorn timmar i sträck och möjligtvis resa på sig och gå till kaffemaskinen är inte helt ovanligt. Själv har jag vid flera tillfällen tidigare försökt ta tag i detta problem, men någonstans där inne finns det ändå ett slags bekvämlighet som lyckas ta överhanden till sist...

Nu har jag ändå gett mig den på att komma in i mer hälsosamma mönster och då är det både under arbetsdagen såväl som på fritiden som gäller. Att enbart träna och fortsätta äta gött som tidigare har jag testat med varierande resultat, så denna gång tar jag med kosten redan från början. För mig är det framförallt allt socker i maten som är lite extra trigger, så förutom självklarheterna som att inte dricka läskeblask så undviker jag även potatis, ris och pasta i mesta mån. Att hitta alternativa proteinkällor är faktiskt inte så svårt längre och många restauranger har mycket grönt utbud att välja mellan.

Träningsmässigt har jag tidigare under flera år haft gymkort som i sanningens namn utnyttjats högst sporadiskt. Nu de senaste 3-4 veckorna har jag hållit mitt löfte till mig själv och kommit iväg 3-4-5 gånger i veckan till gymmet (30 minuter på trappmaskinen och 20 minuter på vikterna räcker för mig). Men jag har också sett att för att verkligen få en effekt som håller så behöver jag plocka med vardagsmotionen också och för mig innebär det 1-2 promenader per dag om sådär 20 minuter vardera! Jag som bor nära skogen har verkligen upptäckt en helt ny och härlig värld och även i arbetet innebär det nya promenader med härliga kollegor!

Sedan jag startade med detta fokus för ganska exakt 1 månad sedan har jag gått ner 8 kg i vikt, minskat midjemåttet med sådär 10 cm, fått ner både blodtryck och blodsocker till normala nivåer och mår kort sagt så mycket bättre! Nu gäller det bara att fortsätta på samma nivå och vem vet, det kanske blir en bok framåt med alla tränings- och mat-tips :)

Ta hand om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *