14 januari 2019

Rekrytering och On-boarding

Jag hade idag ett trevligt möte där vi kom in på just skillnaderna mellan åldrar när det gäller för företag att attrahera bra medarbetare. Boken jag håller på med har ett kapitel som tar upp delar kring detta så jag tänkte passa på att ge ett smakprov till :)
I en rekryteringsprocess idag är det än viktigare för en arbetsgivare att kunna lyfta fram vad företaget står för både kring vision, mission och interna/externa värderingar för att attrahera nya medarbetare och faktiskt även kunder. 

Att undvika begränsningar i tex. jobbannonser är en hörnsten att bygga på. Visst finns det i vissa yrken lagstadgade krav på viss utbildning, men idag sker kompetenshöjning kontinuerligt på så ofantligt många fler sätt än tex. ”akademisk examen” som tyvärr ibland verkar sättas som slentrian i annonser. Utgå ifrån kort beskrivning av de olika rollerna som finns idag och undvik för mycket detaljer som ofta är tolkade efter ett synsätt kring hur det varit mer än hur det kan bli.

Riktigt vågade arbetsgivare skulle till och med kunna annonsera helt genom att berätta dels om sig själva som ovan, men också våga lyfta fram vilka mål som gemensamt satts och därefter helt enkelt utgå ifrån ”berätta mer om hur du skulle kunna hjälpa oss att nå dessa”. Självklart kan detta i en stor uppstartsfas som vi nu pratar om kräva mer av en HR-avdelning, men om metodiken sätts som standard så behöver annonsen endast uppdateras när något grundläggande förändras och vilka som söker sig till arbetsgivaren begränsas aldrig av ett snävt synsätt ”såhär har det alltid sett ut hos oss”!

On-boarding-processen bör börja direkt när avtalet är signerat oavsett om den nya medarbetaren kan börja omgående eller vid senare tillfället. Att se till att nya kollegan får tillgång till interna IT-kanaler som intranät, Slack med mera innebär både att vi skapar ett inkluderande steg samtidigt som vi säkerställer att viktig information kommer fram. Att ta detta steg ger alla en bättre upplevelse och går hand i hand med de värderingar vi som arbetsgivare vill inkludera vår nya kollega i.

Att bjuda in till fysiska aktiviteter som events, julmiddagar och liknande ger också ett strålande tillfälle för alla att lära känna varandra lite bättre innan första ”riktiga” arbetsdagen och får en positiv bild av det nya äventyret. Väl på plats bör en coachande kollega vara utsedd som kan stötta på plats och även i det väl förberedda programmet som online följer och guidar vår nyanställda kollega kring detaljer i arbetet som självklart även följs upp kontinuerligt av coach-kollegan såväl som av HR som ansvarar för processen. Lika viktigt som att vägleda genom alla tekniska detaljer är det att verkligen lyfta fram de mjuka värdena och få kollegan att fortsätta uppleva känslan vi förmedlade vid anställningen!

Hur skulle du själv uppskatta en inbjudande jobbannons och en bra on-boarding?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *