18 januari 2019

Hitta din arbetsroll


För er som följt bloggen ett tag är det ingen hemlighet att jag både tycker det är superintressant med personlighetsanalyser och är helt transparent med de resultat jag själv skrapar fram. För mig är det en väldigt viktig del att både kunna vara trygg med vem jag själv är, men också att möjligheten att faktiskt kunna göra ännu bättre saker tillsammans om man har bättre uppfattning kring drivkrafter, styrkor och vad andra tycker mer eller mindre om.

Nu har jag precis genomfört ytterligare ett test genom Ascend by Assesio som tydligen skall mäta vilka arbetsuppgifter jag uppskattar mer eller mindre. Viktigt att påpeka också att det inte är en mätning på vad jag är bra eller dålig på, mer vilka områden som jag uppskattar mer eller mindre.

Högsta matchningspoäng fick jag (inte särskilt konstigt) på områdena försäljning och affärsmässighet som bägge ligger mig varmt om hjärtat. Att kunna förstå andras behov och stötta dem i resan har alltid varit fokus för mig, oavsett egentligen vilken roll jag haft för tillfället!

Försäljning
  • Initierar, driver och följer upp utveckling av säljprocesser och kunddialoger
  • Lägger konsekvent mycket tid på att nå önskade resultat
  • Följer systematiskt skeenden på marknaden för att kunna identifiera, skapa och förankra ett mervärde (genom produkter eller tjänster)
  • Besitter aktuell kunskap om verksamhetens produkter och tjänster; känner till konkurrenternas styrkor och svagheter
Affärsmässighet
  • Förstår strategier och prioriteringar inom verksamheten och tillämpar denna kunskap för att uppnå mål
  • Tillämpar kunskap om viktiga affärsdrivande faktorer och framgångsmått för verksamheten (t.ex. produkter/tjänster, konkurrens, finansiella indikatorer, prestationsmått)
  • Fokuserar energi och resurser på projekt och uppgifter som ger mervärde
  • Tar kalkylerade risker för att uppnå mål
Vad tycker jag allra minst om då? Planering och administration förstås... Lite sanning med modifikation kanske då jag alltid säkerställer inför nya uppdrag och ser till att detaljer runtomkring är korrekta. Däremot är det ju absolut inte det jag brinner allra mest för, så även här känner jag att testet träffat ganska rätt, åtminstone enligt min tolkning av resultaten :)

Planering och administration
  • Planerar och organiserar arbete på ett realistiskt sätt
  • Förutser problem och utvecklar alternativa planer
  • Integrerar kort- och långsiktiga mål med helhetsbilden
  • Följer upp hur arbetet går framåt gentemot enhetens mål och samordnar resurser utifrån det
Vad har du själv för värderingar och drivkrafter som just du brinner lite extra för?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *