6 januari 2019

Nyårslöften för 2019


Imorgon är det då dags för många med mig att komma tillbaks till arbetet efter en förhoppningsvis skön och vilsam långhelg. För mig personligen har det varit en härlig ledighet med väldigt mycket fokus kring familjen och ganska avslappnande aktiviteter. Tyvärr har som så många julhelger innan, en envis hosta/förkylning hängt med, men såhär lagom till arbetsstart verkar den också vara på väg bort, skönt!

Ledigheten har också gett mig tid att fundera på vad som faktiskt ger mig energi och kraft och vad som gör det motsatta. I många fall är det inga nyheter, men att faktiskt skriva ned och se framför mig vilka mål jag vill ha kan vara det som ger en liten extra boost att inte falla tillbaka i energislösande beteenden.

Min löften till mig själv för i år blir då att vara snäll. Twitter är tex ett strålande exempel på människor som både verkar älska sina egna åsikter, men också förklarar hur korkade alla andra som tycker annorlunda är. Mitt tips är att helt enkelt följa de som sprider glädje mer än de som sprider dynga... Lite samma inriktning blir mitt andra löfte om att lägga energi där jag får positiv energi tillbaka och lite som i trafiken inte slösa känslor på någon du antagligen aldrig kommer träffa igen eller överhuvudtaget fundera på. Till sista då, mindre online-tid blir betydligt enklare om jag lägger telefonen på laddning i ett annat rum än där jag är och istället sätter en viss tid jag stämmer av sociala medier, nyheter etc. Det finns så mycket annat att göra när det blir en liten paus än att sätta på din telefon i tid och otid! Enkelt för vissa, svårare för mig, men bara genom att skriva detta blir det ett stöd i mitt beslut!

PS: Egentligen något helt annat, men jag tycker förresten att vi borde flytta alla månader två (eller tre) steg bakåt för att komma ikapp årstiderna... Januari blir november, februari blir december etc. Snö på jul, sol och bad på sommarlovet etc. Undrar om det stämmer för övriga världen också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *