25 januari 2019

Att trivas tillsammans på jobbet

vill bara poängtera att det är en alkoholfri öl jag dricker... just denna gång hade jag bilen med mig :)

De senaste dagarna har jag haft två möten som påverkat mig lite extra mycket. Ett "live" och ett via Skype med kameran igång. Av olika anledningar gav bägge mötena utrymme för att diskutera mycket kring värderingar, hur en ledare bör kunna inspirera och att det är minst lika viktigt att kunna få/ge energi och inspiration mellan medarbetare.

Dessa möten har fått mig att reflektera över hur viktigt det där "lilla" i vardagen är. Att uppmärksamma en kollega som gör något riktigt grymt eller vara där och stötta någon som behöver inspiration för stunden att göra ett ännu bättre arbete. Att ha en företagskultur som sätter människan i första hand för att sen kunna se resultaten gå rätt väg är bra mycket effektivare än en vardag där många har ett så tufft mål att de inte ens har tid (eller lust) att överhuvudtaget ta sig tid att se sina kollegors utmaningar.

För mig är det ganska tydligt att det är den förstnämnda organisationen som får mig att göra det där lilla extra som ibland behövs. Att arbeta på ett ställe där subgrupper konspirerar mot andra grupper eller individer är enbart destruktivt och leder varken till en bra arbetsmiljö eller bygger affärsvärde. Att ha ledare som finns där för att coacha och stötta mot målen är så mycket effektivare än ett hierarkiskt bygge som visserligen kan leverera resultat på kort sikt, men när personalen successivt försvinner så krävs det mycket för att bygga upp en fungerande organisation igen.

Hur betydande är arbetsmiljön egentligen för hur länge någon stannar kvar när arbetet bara blir något man gör för att få pengar till räkningar och mat? Skulle vara intressant att se om någon gjort en studie på just detta faktiskt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *