26 januari 2019

MicroMaster of Science in Digital Innovation (MSDi) på Edx

www.edx.org

Efter att ha varit i branschen drygt femton år så har jag såklart ett brinnande intresse för kompetensutveckling och har deltagit på väldigt många intressanta och nyttiga kurser både genom oss själva på Informator men även hos branschkollegor. För att hitta den där detaljen som ger det lilla extra till kursdeltagaren är jag alltid öppen att inspireras av andra som arbetar med samma område.

Senaste två åren har jag hittat en liten favorit som kombinerar kostnadsfria utbildningar med längre program som såklart kostar en slant. Det är edX som bygger på en öppen digital plattform och ett samarbete med ett flertal världskända universitet. Jag har själv testat ett halvår "Leaders of Learning" via Harvard Business School, "Agile Solutions for greater innovation" via University of Maryland och nu senast Design Thinking via välkända MIT. Nu har jag precis signat upp mig på en utbildning som kör igång i januari fram till nästa sommar, ett digert program via Boston University "MicroMaster of Science in Digital Innovation (MSDi)". För mig som själv skrivit om svårigheten att slutföra självstudier på distans är det såklart en utmaning, men om det är enda möjligheten tidsmässigt att faktiskt kunna genomföra en längre utbildning så det blir att bita ihop! Märker själv att det utlovade "6-8 timmar i veckan" antagligen är en lägstanivå. Hittills på denna kursen lägger jag nog 10-15 timmar/vecka för att verkligen kunna gå igenom alla detaljer av utbildningen!

Jag har ju länge arbetat med att leverera riktigt bra klassrumsutbildning och är själv helt övertygad om att det behövs för att få en helhet som håller. Däremot arbetar jag själv mer och mer med att bygga program som levereras som blended learning där vissa delar är självstudier, andra delar är grupparbete på distans och ytterligare faktorer är att mötas på riktigt antingen i något av våra klassrum eller på plats hos någon av våra kunder. Här ser jag verkliga resultat av den nytta som utbildningen gör och att vi med stöd av coacher kan stötta kontinuerlig kompetenshöjning är något som verkligen bygger nytta såväl affärsmässigt som i personlig utveckling.

Om du funderar själv, hur mycket tid har du egentligen att lägga på att bli bättre på det du gör?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *