26 oktober 2019

På bokmässa i Alingsås


Så är då bokmässelördagen slut och det har varit en väldigt trevlig och intressant dag på Alingsås Kulturhus tillsammans med ett 20-tal andra lokala författare. Extra plus till trevliga Sara Salander som jag delade bokbord med, många sköna skratt under dagen och "såhär har vi aldrig gjort förut" är nog en mening vi bägge kan sätta upp på listan över saker vi gärna slipper höra igen :)

Överlag är det riktigt trevligt att kunna komma ut och prata om agila metoder såhär och jag fick själv höra av flera besökare att mina tankar kring agilt ledarskap verkligen är något som skulle behövts i deras organisation. Tyvärr visade sig samtliga av dessa personer också vara före detta ledare som inte längre var yrkesverksamma. Lite konstigt att det verkade vara så få deltagare som inte antingen var i skolåldern eller pensionärer, men det kanske blir så när det är kulturhuset som bjuder in?

En riktigt intressant diskussion var i alla fall med CGI-konsulten som jobbade med SAFe hos Volvo Cars som ju verkligen gått all-in på denna agila metod. Vi pratade länge och väl om hur det egentligen går att arbeta agilt i alla led och vilka krascher det ibland blir mellan olika enheter där detta tänk passar mer eller mindre in. Något som verkligen slog mig då är att det egentligen inte spelar så stor roll hur mycket ett bolag försöker anpassa sin egen verksamhet så länge de samtidigt har beställare från organisationer som knappt har en aning om vad agilitet innebär. Jag skulle personligen gärna se fler anpassade utbildningar där nyckelpersoner från bägge sidor deltar för att tillsammans kunna få ett ännu bättre resultat. Jag har själv endast varit med om detta upplägg en gång, men resultatet borde verkligen få fler att fundera på att göra en gemensam kompetenssatsning!

Sammantaget så var det en bra dag och även om jag tyvärr inte fick sålt några böcker på plats så är det en erfarenhet som jag tar med mig. Jag kommer leta efter fler möjligheter att komma ut och träffa folk och gärna föreläsa. så är det något som du känner att vi skulle kunna göra tillsammans får du jättegärna kontakta mig (kontaktformuläret här nedanför funkar jättebra! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *