5 oktober 2019

Akademiska studier - en papperstiger i rekryteringsbranschen

Sedan flera år prenumerar jag på uppdateringar om rekryteringar som antingen hör ihop med ett område där jag har utbildningsalternativ att stötta med eller arbetsgivare som jag också arbetar med. För mig är detta ett sätt att ligga steget före när det gäller produktutveckling kring nya utbildningar och avstämning runt vilka områden och produkter som är mest efterfrågade för tillfället på arbetsmarknaden.

Jag läser med andra ord en hel del svenska jobbannonser och med tanke på den brist på nya kollegor det finns just nu kan man tycka att svenska arbetsgivare och rekryterare kunde börja tänka lite utanför boxen så att säga, men icke...

Dagens jobbannonser hindrar dig att hitta rätt ny medarbetare! 

Frasen "lämpliga akademiska studier" som första rad i kravlistan finns med i stort sett överallt! Till att börja med undrar jag om detta är något slags whitepaper-lista i alla HR/Rekryteringsutbildningar typ "10 punkter som du ALLTID skall ha med i en jobbannons"? Ibland blir det nästan löjligt som när en arbetsgivare eftersöker säljare "med lämpliga akademiska studier", men hallå eller? Är detta en standard som kommer hjälpa arbetsgivarna att få in nya, engagerade medarbetare som bidrar till utvecklingen?

Om jag bara tittar på min egen profil så har jag tex. de senaste tio åren kontinuerligt utbildat mig inom ledarskap, teamledning och överlag olika studier i hur jag kan stötta medarbetare att gå framåt, trivas på jobbet och överhuvudtaget göra ett bättre jobb och faktiskt stötta sina kollegor i att göra detsamma. För mig låter detta som en bra kandidat för en HR-tjänst, men eftersom jag inte har akademiska studier inom personalvetande så spelar det liksom mindre roll vad jag arbetat med och kontinuerligt kompetensutvecklat mig själv inom när kravet är studier som i mitt fall kanske skulle ligga sådär 20 år tillbaka i tiden. Relevansen mellan studier och nuläge är helt absurd!

I min bok agilt ledarskap i en digital värld hade jag med ett stycke som just fokuserade lite mer på hur en rekryteringsannons skulle kunna se ut i ett mer nytänkande företag som vågar gå utanför ramarna med fokus att hitta nya sätt att växa.

REKRYTERING
I en rekryteringsprocess idag är det än viktigare för en arbetsgivare att kunna lyfta fram vad företaget står för både kring vision, mission och interna/externa värderingar för att attrahera nya medarbetare och faktiskt även kunder. Att undvika begränsningar i tex. jobbannonser är en hörnsten att bygga på.

Självklart finns det i vissa yrken lagstadgade krav på viss utbildning, men idag sker kompetenshöjning kontinuerligt på så ofantligt många fler sätt än tex. ”akademisk examen” som tyvärr ibland verkar sättas som slentrian i annonser. Utgå ifrån kort beskrivning av de olika rollerna som finns idag och undvik för mycket detaljer som ofta är tolkade efter ett synsätt kring hur det varit mer än hur det kan bli.

Riktigt vågade arbetsgivare skulle till och med kunna annonsera helt genom att berätta dels om sig själva som ovan, men också våga lyfta fram vilka mål som gemensamt satts och därefter helt enkelt utgå ifrån ”berätta mer om hur du skulle kunna hjälpa oss att nå dessa”. Självklart kan detta i en stor uppstartsfas som vi nu pratar om kräva mer av en HR-avdelning, men om metodiken sätts som standard så behöver annonsen endast uppdateras när något grundläggande förändras och vilka som söker sig till arbetsgivaren begränsas aldrig av ett snävt synsätt ”såhär har det alltid sett ut hos oss”!

Intressant? Du hittar mer om detta och annat i min bok Agilt ledarskap i en digital värld


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *