18 januari 2020

Kombinationen av omtanke och förståelse driver försäljning

En del tycker att försäljning är ett fult ord och förknippas ofta med dom där som ringer sent en fredagskväll och försöker kränga in något dom inte kan ett dyft om. Själv ser jag försäljning som en stöttande roll som ganska ofta kombinerar både kravhantering, beslutsstöd och projektledning

Först och främst är det såklart viktigt att du arbetar med en produkt eller tjänst som du själv känner levererar värde till den som köper. Själv har jag ju länge arbetat med utbildning och just kompetenshöjande produkter/tjänster är definitivt lätt att vara stolt över. Det är ganska enkelt att prata med kunder kring möjligheter att stötta dem att faktiskt bli bättre och leverera mer kvalitet.

Att du är stolt över det du säljer och verkligen har ett intresse att stötta kunden märks i samtal och det bygger även ett förtroende som gör att du med gott samvete kan återkoppla oavsett om du levererat något eller blivit ombedd att höra av dig senare.

Tre ingredienser som bidrar till ökad försäljning

1. Ett genuint intresse att stötta kundens verksamhet med en produkt/tjänst
2. En tekniskt förståelse för vilka alternativa lösningar som kan vara lämpliga
3. En insikt kring vilka samarbetspartners som bäst kan stötta denna process

Ledord som hjälpt mig på vägen

Sikta alltid på en win-win-win situation där kunden, du som leverantör och den partner du samarbetar med känner att insatsen gynnar alla. Detta leder till mer samarbete framåt!

Snabb återkoppling - oavsett om det gäller positiva nyheter eller svar som kanske säger att något inte går att lösa så har alltid mina kontakter uppskattat att jag tar reda på fakta och återkopplar snabbt.

Innovativa lösningar - om du lägger tid och energi på att verkligen förstå både den vara/tjänst du levererar och även jobbar på att ha ett kontaktnätverk som kan hjälpa dig med detaljer så finns det alltid möjlighet att stötta på sätt som kanske inte alltid "finns" innan vi börjar diskutera.

En gång för länge sen när jag genomförde en ITIL Foundation-utbildning så fick jag tanken att en säljare som arbetar med det vi gör kanske egentligen fungerar som en Service Delivery Manager... Du behöver ha koll på vilka tjänster som efterfrågas, vem som är lämpligast att hantera dessa och framförallt ständigt ta hand om frågor både internt och externt. Vad tror du om den jämförelsen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *